Foto: Stockholmsmässan

”Ett stort sug efter nostalgi”

Aldrig någonsin har intresset för inredning varit större. På Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair, 8-12 februari, presenterades fyra aktuella trender inom inredning för det privata hemmet i utställningen ”Home sweet home”.

Att inreda sitt hem har blivit ett av de starkaste tillvägagångssätten att uttrycka vem man är och vad man tycker om. Med en mix av möbler och belysning för hemmet har designern Jan Rundgren sammanställt en 170 kvm stor trendutställning.
– Vi skapar ett levande hem i vår utställning, där vi utgår från olika behov, som arbete och vila, men också umgänge och fritidsintressen. Meningen är att man ska lära känna personerna som bor här genom inredningen, säger Jan Rundgren.
Hemmet i utställningen ”Home sweet home” är utformat som ett fullt möblerat hus, som består av fyra rum med öppen planlösning. Här finns också växthus och uteplats. De fyra trendteman som presenteras är: Industrial vintage, Nordic nature, Room of romance och Colour competition.
– Trenderna varierar stort för nästa år, alltifrån ett strikt men klassiskt modernt uttryck till en fortsättning på den romantiska stilen som varit så stark de senaste säsongerna. Det verkar som om att det finns ett stort sug efter nostalgi. Både det slitna och lite nötta i vintagestilen och en mer glad retrokänsla i färger och mönster kommer att dominera 2011 års inredningstrender, berättar Jan Rundgren.

Kulturell mångfald
Det hände också annat på Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair. Uppdraget att formge Designbaren och VIP-loungen gick till industridesignern, formgivaren och inredningsarkitekt Katrinen Greiling som bjöd besökaren på en resa med referenser till olika kulturer.
– Utställningsytan innehåller referenser till olika kulturer färgade av mina samlade globala erfarenheter och intryck. I ett berättande perspektiv skapar jag ett tillgängligt landskap, som talar om det genuint europeiska, den gamla staden, men också om ett formspråk präglat av kulturell mångfald som refererar till min tid i Mellanöstern, berättar Katrin Greiling.
För utformningen av Greenhouse, hallen för fristående formgivare och designskolor, stod det unga stjärnskottet Jens Fager. Inspiration till Greenhouse färgstarka utställningsscenografi har han hämtat från cirkusens värld.
– Inramningen bygger på det visuella i cirkusens värld med starka grafiska kulörta fält, humor, naivitet och en gnutta galenskap. Men det viktiga i den här utställningen är att alla designer ska ha samma förutsättningar att uttrycka sina egna visioner – fokus är alltid på utställarna. Det är de som står för underhållningen, säger Jens Fager.

Historiska möten
Med utställningen “Hello” ville man visa hur kontorslandskap och mötesytor utvecklas i en värld av allt snabbare teknikevolution, nya arbetsformer och mötesstrukturer.
– ”Hello” handlar om framtidens möte. Därför tyckte vi det var intressant att gå bakåt i tiden och titta på historien. Det finns flera arketypiska möbler som exempelvis talarstolen, runda bordet, arkadgången. De här grundformerna ger besökarna historiska tillbakablickar och utgör utställningens plattform. Själva mötet i sig har ju inte ändrats mycket – det handlar fortfarande om att mötas även om nya tekniker uppstått, berättar Jonas Nobel från arkitekt- och designbyrån Uglycute.

Unik ljusinstallation
Designer Alexander Lervik hade fått uppdraget att gestalta en barmiljö med fokus på belysning.
– Light Bar är en blandning av bar och utställning, en plats för möten, mingel och inspiration. Här visas den senaste tekniken och de senaste materialen inom belysning, liksom en mix av utställarnas belysningsprodukter, berättar Alexander Lervik.
I baren fanns bland annat flera hundra svartlackerade pendel-lampor som bildade ”väggar” från olika utställare på mässan. I Light Bar visades också Lerviks ljus-skulptur Dimensions. Ljusinstallationen består av 1728 huvuden – hälften män, hälften kvinnor.
Källa: Stockholmsmässan

Fler Artiklar
Klicka och läs!