Foto: Peter Öberg

Motivlackering av rätta virket

Airbrush-målning och motivlackering på föremål har sitt ursprung på andra sidan Atlanten i USA, men fenomenet finns även i Västerbotten. Bil & Bostad tar er med på en snabbvisit hos Robert Forsgren och Hotpaint Art i Baggböle.

I ett gammalt snickeri i Baggböle utanför Umeå, hittar vi enmansföretaget Hotpaint Art, där en blandning av tryckluft, färg och kreativitet förvandlar vardagliga föremål till konstverk. Mannen som sätter sitt namn på skapelserna heter Robert Forsgren och tekniken han använder har tagit lång tid att bemästra.
Airbrush-målning är en svår och komplicerad process, som kräver mycket känsla och mycket träning. Men framstegen för Roberts verksamhet talar sitt tydliga språk, att träning också ger färdighet. Vid motivlackering startar man oftast med bakgrunden, så låt oss inleda med hur det hela började.
Airbrush-tekniken uppfanns redan i slutet av 1800-talet och har haft en mängd olika användningsområden genom åren, bland annat vid retuschering av fotografier och applicering av smink. Motivlackering av föremål är ett fenomen som växte fram under 1950- och 60-talet, och på senare tid har företeelsen blivit allt vanligare. Objekten har gått från att mestadels vara fordon, till att idag kunna utgöras av nästan vad som helst.

Började i liten skala
När Robert började experimentera med airbrush i början av 90-talet, var det på liten skala.
– Jag har alltid varit intresserad av att rita och teckna, så en dag köpte jag en airbrush-pistol och började träna. Det tog ganska lång tid att lära sig tekniken. I början var det mycket beställningar från kompisar, på mindre objekt som mobiltelefoner eller hjälmar. Efter det har verksamheten växt i ett stadigt tempo, säger Robert.
Nu har Robert 20 år av erfarenhet att förlita sig på och projekten har blivit större. De flesta jobben görs i lokalerna där han en gång arbetade som snickare, en inrättning kallad Hotpaint Art airbrush studio, men hans arbete har även tagit honom till andra platser, ofta beroende på objektens storlek. Robert målar allt från hjälmar och motorcykeltankar, till bilar och långtradare. Och för honom är den variationen viktig.
– Jag jobbar helst med motiv och objekt som är krävande och utmanande. Sedan är det en fördel att kunna arbeta med olika objekt, att ha omväxling i arbetet, även om min arbetsprocess ser ganska lika ut, oavsett objekt. Förarbetet är alltid viktigt, och jag försöker hela tiden vara noga med mina förberedelser, något som man brukar få igen senare, säger Robert.

Använder frihandsteknik
Efter att förarbetet och målningen av bakgrunden är klar går man så vidare till själva motivet, den detaljerade delen av arbetet. Airbrush-pistolen drivs av tryckluft som pressas genom en reglerande manöverventil. När luftströmmen passerar ventilen blandas den med färgen, som slutligen kommer ut i varierad mängd, genom ett fint munstycke i pistolens mynning. Förutom att justera manöverventilen, kan den dimliknande strålens träffyta regleras av pistolens avstånd till objektet, samt genom hastigheten den förflyttas över ytan. För att sedan kunna skapa en överskådlig bild, finns flera olika metoder.
– Själv jobbar jag mest med frihandsteknik, som ger motiven en softhet och ett mer verklighetstroget utseende, än om man använder sig av maskering eller mallar, som kan göra bilden kantig. Men ibland har det ju också sina fördelar, exempelvis om man ska göra text, säger Robert.
Motivens detaljrikedom kan variera, ett utpräglat portträtt eller en övergripande landskapsskildring, enligt Robert finns det egentligen inte några gränser. Den största inverkan på arbetsprocessen har istället kunden.
– En del är väldigt specifika med sin beställning och vet exakt vad de vill ha, medan andra har en idé som jag sedan får jobba utifrån. Förut hämtade jag mycket inspiration från bibliotek, men nu letar man oftast på Internet. De flesta motiven går att fånga, och allt med snygga färger fungerar som inspiration, säger Robert.

Våren stressigast
Bland kunderna finns både privatpersoner och företag. Den stressigaste perioden är under våren, när det börjar bli dags att göra motorcykeln eller lastbilen redo för sommaren. Men ruljansen i studion är igång under alla årstider.
– När det är mycket att göra brukar jag ibland samarbeta med andra, som sköter till exempel slipning och maskering, men bortsett från våren är beställningarna ganska jämnt utspridda. Det är ju svårt att anställa folk till lackering av motiv, eftersom det är ett så pass komplicerat yrke, säger Robert.
Sista steget när man motivlackerar är vanligen att applicera ett klarlack som skyddar målningen mot slitage, att på så sätt bevarar motivet för framtiden. Vad som väntar i framtiden för enmansföretaget Hotpaint Art, vet bara Robert Forsgren.
– Det är möjligt att jag kommer att expandera företaget, men än så länge finns inte några sådana planer.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!