Foto: Fastighetsbyrån

Påläst mäklare viktigt vid visning

Svenska bostadsspekulanter vill gärna träffa säljaren och potentiella grannar på visningen men ratar champagne och snittar. Var tredje stockholmare som söker bostad går dessutom på visning för att se hur grannen bor. Det visar en undersökning som utförts på uppdrag av Fastighetsbyrån.

Varje år besöker vi svenskar över 300 000 bostadsvisningar och för många har bostadsletandet blivit ett tidsfördriv. Fastighetsbyrån har kartlagt bostadsjägarens vanor och attityder kring temat visning. Totalt har 1087 personer, som varit på eller varit anmälda till en av Fastighetsbyråns visningar, svarat på totalt knappt 30 frågor.
– Undersökningen bekräftar att det är otroligt viktigt att mäklaren är kunnig och påläst på visningen. Det mest oväntade är att så pass många går på visningar för att få inredningstips, kolla in grannens bostad och några till och med för att låna toaletten. Det är också intressant att det finns en stor efterfrågan på att träffa säljare och potentiella grannar, säger Lars-Erik Nykvist, VD på Fastighetsbyrån.

Påläst mäklare viktigast
95 procent av de tillfrågade i undersökningen tycker att det är viktigt att mäklaren är påläst om bostaden. Fyra av fem tycker också att det är viktigt att det finns möjlighet att titta på utrymmen såsom förråd, garage och tvättstuga. Många värdesätter också tillgänglighet till praktiska verktyg som kompass och tumstock samt objektsbeskrivningar som kan tas med hem.
Svenskarna är alltså praktiskt inställda till bostadsvisningen och mindre intresserade av hög mysfaktor. Att bostaden är stylad så att dess potential kommer fram anses bara vara viktigt av elva procent och i stort sett samtliga är ointresserade av champagne, snittar och bakgrundsmusik under visningen.

Möjlighet se hur grannen bor
I undersökningen svarar en av tio att de har gått på bostadsvisning för att kolla in grannens bostad. Tendensen är avsevärt mycket starkare bland Stockholmare. Här svarar hela var tredje person att man gått på visning för att se hur grannen bor. Andra lite mer udda anledningar att gå på visning enligt undersökningen är:
• att ”fylla ut” en visning åt en kompis (5 procent i landet och 7 procent i Göteborg)
• att man inte hade något bättre för sig (5 procent i landet och 11 procent i Stockholm)
• att få inredningstips (7 procent i landet och 13 procent i Stockholm)
• att träffa nya människor (1 procent i landet)
• att låna toaletten (1 procent i landet)

Det framgår tydligt att visningsbesökare värdesätter att få så mycket information om objektet som möjligt. Och inte enbart från mäklaren. Hälften av de tillfrågade ansåg det intressant att ha säljaren närvarande under visningen för att berätta om bostaden. Många skulle också vilja att en av säljarens grannar finns med på visningen (38 procent i hela landet och 45 procent i Stockholm).

Män mer fikasugna
Undersökningen visar att män och kvinnor i mångt och mycket värdesätter samma saker när det gäller visningar. Men det finns också skillnader. Nästan dubbelt så många män som kvinnor tycker att det var bra om det serverades fikabröd på visningar. Å andra sidan är dubbelt så många kvinnor som män intresserade av att ha en inredningsdesigner på plats som män (11 procent för män och 22 procent för kvinnor). Samma förhållande gäller för hur många som vill att bostaden är stylad så att potentialen kommer fram (7 procent för män och 14 procent för kvinnor).
Källa: Fastighetsbyrån

Fler Artiklar
Klicka och läs!