Foto: GM

Personbilar blir personliga bilar

Hur framtidens bilar kommer att se ut vet ingen. Men biltillverkarna siar gärna. Det sägs att trenden går mot mindre fordon – kanske rymmer framtidens bil bara en eller två personer. Tre företag som tagit fram koncept på framtidens ”personliga” bilar är General Motors, Toyota och Renault.

Toyotas enpersonsfordon heter Personal Mobility, eller kort och gott PM. Föraren sitter i en kupé som är utrustad med något som kan beskrivas som dubbla handtag, eller joysticks, som kontrollerar styrning, acceleration och broms. Fordonet drivs av en elmotor placerad längst bak. Fordonet kan kommunicera med andra PM:ar så att en bil kan ta täten och de andra följa efter på rad på säkert avstånd – allt helt automatiskt. PM kan också visa upp ”känslor” genom LED-lampor på kaross och däck som lyser i olika färger.
Vinkeln på hytten och hjulbasen kan justeras efter körförhållandena så att bilen ”står upp” i trånga miljöer och blir längre när man vill köra fortare på större vägar. Eftersom bakhjulen kan svänga oberoende av varandra kan bilen rotera på plats.

Ett nytt tänkande
General Motors har tillsammans med Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC) och Segway tagit fram ett koncept som påminner om PM; GM kallar det EN-V. Konceptet presenterades första gången i mars och är GM:s vision av hur framtidens stadsbil kan se ut. Enligt GM kommer 60 procent av världens befolkning att bo i stadsmiljöer år 2030 och ett nytt tänkande vad gäller framtidens bilar behövs därför, där man tar hänsyn till tät trafik, parkeringsmöjligheter och miljö.
EN-V, kort för Electric Networked-Vehicle, har plats för två personer och drivs av elmotorer som sitter placerade i däcken. EN-V väger 500 kg och kan, precis som PM, rotera på plats. Det lilla formatet gör att fem fordon får plats på en av dagens parkeringsplatser. Batterierna räcker för att köra 40 kilometer på en laddning. Fordonet har också inbyggd GPS för att kommunicera med andra fordon och för att tillåta automatisk körning. Med hjälp av kameror och sensorer kan fordonet ”känna” vad som finns i närheten och sakta ner om det till exempel finns gående personer framför bilen.

Snart på vägarna
Till skillnad från de futuristiska koncepten ovan är Renault Twizy Z.E. en bil vi snart kommer få se rulla på vägarna i verkligheten. Twizy Z.E., där Z.E. står för zero emission, alltså nollutsläpp, är den minsta av fyra elbilar från Renault som börjar säljas under 2011 och 2012.
Den eldrivna bilen har en effekt på 20 hästkrafter och en räckvidd på 100 km, vilket ska räcka för de stadsmiljöer den är avsedd för. Den är 2,3 meter lång, väger 420 kg och har plats för två personer. En gimmick är att strålkastarna kan bilda en smiley vilket ska muntra upp medtrafikanterna.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!