Foto: Toyota

Klassikern: Toyota Celica

1970 föddes Toyotas Celica-serie. Bilen var till en början endast avsedd för den japanska marknaden och som ett billigare alternativ till Toyotas sportbil 2000GT. Modellen spreds dock snart till den amerikanska marknaden.

Det hann komma sju generationer av bilen mellan 1970 och 2006. 1973 kom den första kombimodellen och den fick snabbt smeknamnet den japanska Mustangen eller Mustang Celica tack vare likheterna med sin amerikanska motsvarighet. 1975 fick bilens utseende en ansiktslyftning med modifierad fram- och bakdel. I augusti 1985 skedde en av de mest betydande förändringar i Celicans historia då bakhjulsdriften ersattes med framhjulsdrift.
Toyota Celica är en välkänd bil i rallysammanhang. Sett ur ett svenskt perspektiv kan det tilläggas att Ove Andersson körde den första Celican (TA22 1600GTV) i Rally-VM redan 1972. Han slutade nia. Det dröjde ända till 1990 innan Carlos Sainz rattade sin Celica till VM-seger.
Och för alla som tycker om kuriosa kan det tilläggas att modellnamnet Celica härstammar från latinets coelica och betyder himmelsk. 2006 slutade Toyota att tillverka modellen.
ANDERS SAMUELSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!