Foto: Peter Öberg

Med passion för design

Född i Kiruna, uppvuxen i Skellefteå och sedan 1999 boende i Umeå är Mikael Lugnegård designern som har kunder från hela världen. Tittar man på Mikaels bilder slås man av hur detaljerade och vackra de är, men också vilket enormt arbete och vilken tid varje bild måste ha krävt. När Bil & Bostad träffar Mikael visar det sig, inte helt oväntat, att han har ett enormt intresse för design – och att han verkligen brinner för sitt skapande.

En kombination av skisser gjorda för hand, datorgjorda 3D-modeller och bildbehandlingsprogrammet Photoshop är basen i Mikael Lugnegårds arbete och den verksamhet han bedriver som egen företagare. Han har sedan några år tillbaka sitt eget företag där han arbetar som konceptdesigner. Rent praktiskt innebär det att han gör formgivning och illustrationer till olika företag, men också att han bedriver undervisning i design. Mikael har också ett stort intresse för bilar och bildesign och hans illustrationer har synts i flera biltidningar.
Just nu arbetar Mikael på uppdrag av ett lokalt företag. Mer än att arbetet inbegriper formgivning och produktdesign kan han inte avslöja.
På frågan hur hans arbetsdag ser ut skrattar Mikael och säger att den börjar med sovmorgon.
– Det är fördelen med att vara egen. Jag är väldigt kvällspigg precis som min fru.
– Nej, det finns inget svar på den frågan. Det låter som en kliché, men ingen dag är den andra lik. Det beror på kunder och vad man gör och hur inspirerad man är för tillfället.

”En jättebra stad”
Kunder har han dels inom utbildningsvärlden, dels är det företag som anlitar honom för olika projekt.
– Det kan vara allt från BMW-styling för ett kanadensiskt företag till konceptuell produktformgivning för ett lokalt företag. Det är oerhört roligt, är det ett spännande projekt så kör man, berättar Mikael.
Man kan tycka att Umeå ligger lite avsides för en designer, men det är inget problem, tycker Mikael.
– Umeå är en jättebra stad för kreativa näringar. Det finns många kreativa människor och vi har Designhögskolan som ger staden en kreativ boost. Idag spelar det väldigt liten roll var man bor.
Hur gärna vill du se dina modeller bli verklighet?
– Självklart vill jag det, men det är inte det primära syftet med det jag gör. Det jag gör är att tänja gränser, att visualisera en idé, att sätta form på en idé. Men speciellt vad gäller motorcyklar och hot rods är det många som hört av sig och velat köpa. Självklart blir man sugen, men det är en helt annan värld än det jag gör nu.
En bild kräver i snitt några dagars 3D-formgivning och fyra-fem timmars arbete i Photoshop. Där gör han ett antal stillbilder som han utgår från i det vidare arbetet. Just nu är det mycket motorcyklar, som kräver mer jobb än bilar.
– När det gäller landskap gör jag först en skiss, sen en 3D-modell på datorn. Ofta har man ett foto som man bygger vidare på. Just landskap är väldigt kul, men tidskrävande.
Är det svårt att få en bild att se ut som du vill? Känner du dig hämmad av tekniken någon gång?
– Nej, egentligen inte. Jag är så sjukt intresserad av det jag gör, jag lär mig nya saker hela tiden. Det man gör på uppdrag får man inte alltid visa, men kunskap från det kan man applicera på ett eget projekt.
Mikael har alltid varit inspirerad av skapande, främst skulptur och teckning.
– Jag läste en artikel om en student vid Designhögskolan (Lars Falk, idag designer på Volvo). Det var en ögonöppnare. Efter många om och men började jag på Designhögskolan i Umeå. Det är en oerhört bra skola, men jag insåg under åren på Designhögskolan att det nog inte var industridesign jag ville arbeta med, jag är mer konstnärligt lagd.
Under andra året startade Mikael eget företag för att året därpå lämna utbildningen.
– Jag vet än idag inte var det kommer sluta. I mitt arbete är inte en examen det allra viktigaste utan portföljen man kan visa upp. Men det var viktigt att få mogna och att få förkovra sig i en skapande miljö, där gav mig Designhögskolan något ovärderligt.
Inspiration hittar Mikael överallt. Han och hans fru är pingstvänner, något som betytt mycket för hans skapande.
– Jag har en tro inom mig som ger självsäkerhet. Jag har en skaparglädje. Det känns faktiskt som ett kall, att jag har en gåva. Jag tror inte jag skulle vara där jag är idag och haft självförtroendet att kasta mig ut i företagandet utan stödet från min familj och från vänner i församlingen.
Många favoriter
Själv kör Mikael en BMW 525, men han har
många bilmodeller som han gillar. Han nämner en choppad Ford coupe -32 och Ferrari 250 GTO. Även gamla amerikanska muskelbilar som Chevrolet Chevelle och Camaro är favoriter.
– De är helt fel men ändå rätt på något sätt.
Aston Martin gillar han för deras ”utsökta renhet i formerna”. Nya Audi-bilar är också en favorit, till exempel S5.
– Jag tycker om att köra bil, särskilt BMW som har oerhört bra styrkänsla och chassirespons.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!