Foto: Mikael Lundgren

Bilar ger smak av proffslivet

Det rullar på bra för A-damerna i Mariehem SK. Inte nog med att laget har ryckt i division 2. Utanför planen har man tillgång till åtta Renault-bilar, som levererats av Bilbolaget i Umeå. ”Det känns proffsigt”, tycker tjejerna om att köra en bil med namnet på sidan.

Med en fotbollsspelande dotter i MSK såg Åke Sandström, säljare vid Bilbolaget, för några år sedan en naturlig möjlighet att samarbeta med föreningen. Sedan dess har företaget levererat 15 bilar till spelare och ledare.
I år rattar de sex Renault Clio och två Renault Megane. Samtliga är klassade som miljöbilar och drivs med antingen etanol eller miljödiesel.

Olika aktiviteter
I grunden innebär samarbetet att klubbmedlemmarna får leasa bilarna till ett fördelaktigt pris. I detta ingår försäkring och maximala körsträckan 1 200 mil per år. Miljöbilarna är för övrigt skattebefriade under de första fem åren.
– I avtalet ingår också att vi visat bilar och sålt Volvokort på matcherna. Framöver kommer tjejerna också att medverka i utvalda kundaktiviteter, säger Åke Sandström.

”Så cool”
En motprestation från spelarna så här långt är att hålla bilarna rena och snygga.
– Det är viktigt att putsa extra noga före match, säger Maja Bergkvist, som själv kör en Clio:
– Bilen är liten och smidig, och det är jättelätt att parkera.
Anfallskollegan Karolina Rinnau-Widding uppskattar verkligen att hon själv kan köra till träningar och jobb:
– Och det känns så proffsigt när bilarna står uppställda vid träningarna. Många spelare i andra lag tycker att det är ”så cool”.

Lyft för klubben
Det är precis vad föreningen vill uppnå, menar Jonny Hjelm, ordförande i damsektionen:
– Bilarna skickar en signal om att klubben vill satsa på laget. Det blir också en sammanhållande grej, som ger en psykologisk effekt på motståndarna.
Ekonomiskt gör inte bara förarna en god affär. Även för föreningen har bilarna lett till nya möjligheter, konstaterar Jonny Hjelm:
– Vi kan erbjuda sponsorpaket, där våra samarbetspartners bland annat får exponering på bilarna.

Olika färger
När de rullar omkring i Umeå bildar de åtta bilarna något av en palett. De är nämligen i lika många färger. Försäljningschef Caroline Nyström förklarar hur företaget har tänkt:
– Vi vill gärna profilera oss mot ungdomar genom mångsidighet och flexibilitet. Bilarna står för laget samtidigt som de också är individuella. Det blir mer intressant om tjejerna kan välja färg.
CLAES BJÖRNBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!