Foto: Anton Berggren

Designförmedling för framtiden

Från Holmsund och ut i världen, Designmäklarna i Norden är i full färd med att sätta Holmsund på kartan. Med sina närproducerade produkter slår de inte bara ett slag för miljön, de bygger även upp en framgångsrik och varaktig verksamhet. Bil & Bostad tar er med på ett besök.

Vi befinner oss i Holmsund, 17 kilometer utanför centrala Umeå. För vana golfare är det här hemvisten för en av Sveriges bästa golfbanor, medan musikintresserade kanske främst associerar orten med Lisa Miskovsky. Men i Holmsund huserar även Designmäklarna i Norden AB, ett snabbväxande bolag som utvecklats till någonting mycket mer än ett vanligt designföretag. Vi sätter oss ner med Camilla Näslund och Viveca Bernhardsson, som båda är en del av Designmäklarnas välsvetsade arbetslag.
– Man skulle nästan kunna använda oss som en uppslagsbok. Vi har rest mycket och har bra koll på vad som kommer utifrån, vad som är av bra kvalité och inte, och jag tror det är därför vi besitter en sådan bredd. Vi har helt enkelt lärt oss under resans gång, lärt oss av varandra och av våra kunder och samarbetspartners. Med våra olika kompetenser bildar vi ett komplett team, säger Camilla.
Egenproducerade varor
Sedan 2005 har Designmäklarna inrett och ljussatt offentliga miljöer, jobbat med form och funktion, exteriört som interiört. Numera ägnar man sig även åt försäljning och rådgivning, samtidigt som man förfogar över ett ständigt växande utbud av egenproducerade varor, alltifrån textilier till möbler.
Bland de sju anställda som arbetar i Holmsund, har Camilla Näslund antagit sig rollen som konceptutvecklare och försäljningschef, medan Viveca Bernhardsson har hand om ljusplanering och projektledning.
– Just nu håller vi på med ett projekt i London, som egentligen är en direkt följd av den lyckade utställningen vi hade under Stockholm Furniture Fair. Vår utställning var en succé, och vi fick mycket bra PR och positiv feedback. Vi jobbar mycket med specialinredning, att skapa sälj- och inspirationsmiljöer, och vi försöker hela tiden utveckla nya idéer, säger Viveca.

Västerbotten som utgångspunkt
I sin egen produktion använder sig Designmäklarna gärna av lokala formgivare och underleverantörer. Man har främst Västerbotten som utgångspunkt, men verksamheten sträcker sig över stora delar av Norrland, och vidare ut i Europa.
– Media har skapat en bild av norrlänningar som inte stämmer, att vi är insnöade och mer eller mindre avskärmade från omvärlden. Vi vill istället se på Norrland som en del av världen. Folk som bor här är nämligen både vetgiriga och intresserade, något som också gör norrlänningar oerhört pålästa. Jag är själv norrlänning och lite av en patriot, så strävan att producera lokalt finns alltid, och känner vi att det är möjligt, gör vi också det. Att värna om miljön är viktigt för oss, och det är en av de främsta fördelarna med närproducerade produkter, säger Camilla.
Miljöaspekterna har alltid varit en stor del av deras verksamhet, och den har blivit allt vikigare med tiden. Men att starta en produktion är en lång och tuff process, det är mycket jobb som ligger bakom, och i takt med att omgivningen fått upp ögonen för deras produkter, ökar också kraven.
– Kunskap gör att man ifrågasätter, och en kunnig och insatt kundkrets gör att man måste ha bra koll på produktionskedjan. Vi är ju med under alla steg i den processen, oavsett om det gäller belysning eller inredning, och det har varit otroligt givande för oss. En av våra styrkor är att vi verkligen vet vad vi säljer, säger Viveca.

Framtidens ljuskälla
I Designmäklarnas ganska anspråkslösa men ack så välfyllda showroom kan man inte annat än att häpnas över den uppfinningsrikedom som visas upp. Väggar som hyllor är prydda med färgglada och finurligt utformade artiklar, lätta för ögat och svåra att släppa med blicken. Om det är något som Camilla Näslunds och Viveca Bernhardssons arbete visar, är det att man kan åstadkomma mycket med små medel. Men de är inte ensamma om att tillskriva sig Designmäklarnas framgångar, och innan vi ger oss av får vi sällskap av Joakim Edvall, som hinner med att berätta om det senaste inom ljuskällor och armaturer.
– Det händer mycket inom belysningsområdet nu när glödlampor ska fasas ut. I området energieffektiv belysning är LED- tekniken givetvis en del av framtiden, men även induktionslampan, som än så länge är betydligt kraftigare ljusmässigt, är en mycket intressant teknik. Vi säljer alltmer av de här, både miljövänliga och energisnåla alternativen, som har en livslängd på mellan 30-50 gånger längre än en traditionell glödlampa, säger Joakim.
Slutligen har det så blivit dags att lämna Camilla Näslund, Viveca Bernhardsson och de andra på Designmäklarna. Det har varit en lång arbetsdag och de har mycket kvar att göra. Företaget som de har varit med att bygga upp ska inte bara sätta Holmsund på kartan, utan bli hela jordklotets mäklare av västerbottnisk design. Från Norrland och ut i världen. Vi tackar för oss, säger adjö, och lämnar Holmsund för den här gången.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!