Foto: PETER ÖBERG

Ökar 100 procent

I slutet av januari fick Fredrik Hedvall, försäljningsansvarig för Skoda på Motorcentralen i Umeå, ta emot priset som bästa säljare i Sverige. – Det var oväntat och jäkligt kul, berättar en nöjd Fredrik Hedvall för Bil & Bostad. Platsen var ett hotell i Stockholm där stora delar av Skodas organisation samlats med anledning av Skoda Galan som anordnas för att premiera goda insatser under året.

För femte året i rad delade svenska Skoda ut priser inom fem kategorier inom den egna organisationen. Av alla säljare hos de 71 återförsäljarna i Sverige var det Fredrik Hedvall som fick ta emot pris för bästa säljare med motiveringen ”Under 2009 har Fredrik lyckats sätta Skoda på kartan i Umeå. Med ett stort kunnande, engagemang och drivkraft har han ökat marknadsandelen med över 100 %.”
De svåra tiderna för bilindustrin har Fredrik inte märkt mycket av.
– Vi har gjort ett bra år på Skoda i Umeå och gått från en markandsandel på en till dryga tre procent i Umeåregionen, berättar Fredrik.

Nya bilmodeller
Med dessa siffror, och priset för bästa säljare i bakfickan, kan Fredrik inte känna sig missnöjd med året som gått. Tilläggas kan att man även var nominerade till bästa återförsäljare, men där fick se sig slagna.
Vad är då receptet för Fredriks, och Skodas framgång?
– Vi har bilar som tilltalar folk, intressanta, fina bilar för rimliga pengar. Vi har en bra organisation som tar hand om våra kunder, dessutom har Motorcentralen satsat och vi har en ny och fräsch bilhall.
Nya bilmodeller är också en bidragande orsak till märkets ökning, menar Fredrik. Skoda har gått från ett utbud av tre modeller till sex-sju olika och täcker därmed in behovet hos fler kunder. Bland annat hade Skoda Yeti premiär i höst och under våren kommer nya Skoda Superb Combi.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!