Fler män än kvinnor handlar på nätet

Männen handlar på nätet medan kvinnorna söker information om miljö- och rättvisemärkning. Det visar en undersökning som Konsumentverket låtit göra.

Det är Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet som på uppdrag av Konsumentverket frågat 1 500 personer om deras erfarenheter och attityder till e-handel. Resultatet visar bland annat att det är framförallt männen som handlar på nätet.
Sex av tio tillfrågade som e-handlar varje månad eller oftare är män. Det är också fler män än kvinnor som söker information om varor och tjänster på Internet. Det är bara när det gäller att leta information om miljö- och rättvisemärkning och produktinnehåll som de kvinnliga konsumenterna är överrepresenterade.

Vill känna på varan
Totalt sett är det biljetter till bio och konserter som de flesta har handlat via nätet. Därefter kommer böcker, tidningar och prenumerationer liksom resor. Övernattning och hotellnätter är den fjärde största kategorin. Därefter följer hemelektronik samt kläder, skor och accessoarer.
Tillgänglighet, närhet och öppettider anges som det viktigaste skälet till att handla via Internet. Snabb och smidig leverans och att inte behöva resa till eller besöka en fysisk butik är också viktigt.
En stor andel av de som inte handlar på nätet förklarar sig med att de vill kunna se och känna på en vara. Många i den här kategorin uppskattar också personlig kontakt med butikspersonal. Att e-handel uppfattas vara krångligt om man ångrar sig eller om varan är felaktig finns också med som anledning till varför man hellre väljer en konventionell butik. Ett annat vanligt svar är att de inte handlar på Internet av rädsla att bli lurade, kortbedrägerier och att inte få den vara de betalt för.
Däremot är det relativt få som uppfattar att konsumentskyddet skulle vara sämre vid Internethandel. (Källa: Konsumentverket)
ANDERS ERICSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!