Foto: Honda

Rasta regelbundet

Stugan på landet väntar och solen gassar utanför fönstret – för att inte din hund ska må dåligt i bilen under vägen dit ger Umeå Brukshundsklubbsordförande Roffa Asplund tips på vad du borde tänka på. Om hunden får rätt utrymme och utrustning tycker den ofta att det är trevligt att vara ute och resa.

Många är vana vid att deras hundar gnäller när ens färd börjar närma sig mot sitt slut; när hundgården, brukshundsklubben eller hemmet ligger nära. Detta är dock ett lyckligt gnäll enligt Roffa Asplund:
– Det är deras sätt att visa att de tycker att något är härligt! De känner igen dofterna och vet att något roligt väntar dem.
För att resan dit ska vara lika gemytlig som målet finns det dock ett antal punkter att tänka på, vissa rent av livsavgörande:
– Framför allt är det viktigt att se till att ha vatten och ordentlig ventilation! berättar Roffa.
Han tipsar om att det finns skålar med ett slags lock med ett hål, där hunden endast kan sticka in toppen av sin nos och sin tunga – vilket gör att man kan låta vattenskålen stå framme hos hunden under hela färden, utan att vattnet rinner ut.

Att frakta en hund
Efter två-tre timmars färd i bil bör hunden släppas ut för en kortare promenad och för att rastas.
– Det är bäst att låta hunden röra och sträcka på sig. Det är ju även skönt för chauffören!
Det finns tre sätt att ha hund i bil, varav Roffa direkt säger att ett av dem är det allra sämsta alternativet:
– Att ha hunden lös i baksätet eller framsätet är en direkt trafikfara, för vid en olycka kan både hunden och människorna skadas ordentligt. Man får inte heller ha hunden fastspänd i något med sitt halsband, då det kan skapa stora skador hos hunden vid eventuell olycka.
Han fortsätter:
– Det allra bästa är att ha hunden i en bur, just med tanke på den kraft som hunden får vid kollision. En liten chihuahua på 2-3 kg får vid en kollision i 50 km/h en vikt på 80 kg, och en schäfer på 30 kg får vid samma hastighet en vikt på 1200 kg…

Inredd bur
Buren ska vara tillräckligt stor för att hunden ska kunna ligga ner och vända på sig utan några problem – och den ska vara inredd med exempelvis en filt för att hunden ska kunna bädda innan den lägger sig ner.
– Det finns en instinkt hos hundar som säger att de ska förbereda sitt bo innan de lägger sig, och därför bör det finnas en filt eller något liknande. Om de har det trivs de ofta ganska bra i bilen och kanske till och med sover.
Det finns även särskilda hundsäkerhetsselar som går att köpa på djuraffärer, som hakas fast i de vanliga säkerhetsbältena, vilket Roffa skulle klassa som det andra bästa sättet att frakta hunden på.
Ventilationen är viktig
Anledningen till att ventilationen är så otroligt viktig är att en hund har i snitt en normaltemperatur på 38 grader, och om den temperaturen stiger till 40-42 grader är det rent livshotande.
– Hundar kan inte reglera sin temperatur på samma sätt som människor kan, och svettas faktiskt i princip bara mellan trampdynorna, berättar Roffa.
Undersökningar visar att en sommardag, när det är ungefär 23 grader ute, och en bil står i solen, blir det väldigt snart 60-62 grader inuti bilen. Så om man ska parkera bilen gäller det att:
– Parkera alltid i skuggan! Helst ska alla fönster vara öppna och bakluckan också, säger Roffa.

Tre nyckelord
Om man har en åksjuk hund rekommenderar Roffa att man tränar den under kortare sträckor, vilket förhoppningsvis botar åksjukan. Roffa tror inte heller att det gör särskilt stor skillnad om hunden får sitta och vänta ensam i bilen eller hemma.
– Om förhållandena är goda, genom att vatten är framställt och ventilationen är bra, så kan hunden lika gärna vänta i en bil som i en lägenhet eller ett hus.
Nyckelorden som man ska tänka på då en hund ska åka eller vänta i en bil är alltså: vatten, ventilation och utrymme!
MIKAELA PETTERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!