Foto: Maria Sahlander

Design som tänjer på gränserna

Formgivaren Fredrik Färg tänjer på gränserna i sitt skapande. Nyligen gjorde han succé på Stockholm Furniture Fair med sina fåtöljer i nålfilt. Hans senaste kollektion är skåp dekorerade med reportage ur modemagasin.

Möbler skapade nästan uteslutande av textilier är en ny spännande trend inom svensk formgivning. Re:cover och Coat heter två av dessa annorlunda möbelserier, som nyligen visades på Stockholm Furniture av inredningsarkitekten Fredrik Färg. Han var en av de nya unga stjärnorna på möbelmässan, med bidrag i hela sex olika montrar. Färgs egen utställning i Greenhouse, möbelserien Re:cover – en fåtölj och en stol bestående av en ”kropp” och dess ”beklädnad” blev mycket uppmärksammad.
– Förebilden har jag hämtat från de långsamma strukturerna i det traditionella herrmodet med kostymer, skjortor och detaljer som manschettknappar, förklarar formgivaren.
Fredrik Färg är född 1981 i Lysekil, och utbildad på HDK i Göteborg. Han berättar att han alltid har varit modeintresserad.
– Redan när jag gick på gymnasiet så sydde jag min egen kostym, helt utan några förkunskaper. Jag antar att jag måste ha någon medfödd talang för detta, resonerar formgivaren.

Egenartad blandning
Lite artistiskt påbrå hittar man också i hans släkt. Modern är utbildad frisör, fadern drömde om att bli arkitekt, och morfar var plåtslagare.
Fredrik Färgs produkter befinner sig i en egenartad värld som innehåller såväl design som konst och mode. Hans ambition är att förmedla det genuina, sådant som äger en historia och som inte dikteras av trender, samtidigt som hans möbler ska vara kommersiellt gångbara.
– Min drivkraft är helt och hållet själva kreativiteten, jag vill utforska vad som är möjligt att göra med möbler, säger han.

Arbetar med nya material
I montern hos Materia visade Färg möbelserien Coat och tidningsstället Folder. Båda tillverkade av nålfilt, ett av de nya textila ämnen som elever på HDK har utvecklat inom ramen för projektet Textibel.
– Jag fascineras verkligen av det här materialet och dess egenskaper. Det har en otrolig potential, säger formgivaren entusiastiskt.
Fåtöljens namn anspelar på att den likt ett klädesplagg omsluter sin brukare. Tidningsstället får skiftande utseende beroende på hur man placerar tidningarna.
– Min utgångspunkt har varit den plana ytan, sedan har jag bara vikt, nästan som en form av origami, säger upphovsmannen.

Genuint hantverk
Denna speciella typ av nålfilt produceras av industritextilföretaget Nordifa och är framtagen i samarbete med textilforskaren Torbjörn Dartman. En andel smältbara fibrer, från återvunnen polyester, blandas i materialet som sedan värms i ugn och pressas till önskad form, varefter det kan bearbetas ytterligare.
– Med min kollektion Re:cover har jag vänt på hela processen och skapar i materialet när det är mjukt, och sedan bakar jag hela konstruktionen i ugnen, vilket härdar materialet, förklarar Färg.
Genom denna teknik kan han åstadkomma komplicerade tredimensionella strukturer utan dyra formverktyg. Här arbetar Färg alltså i princip som en skräddare.
– På så sätt blir det ett genuint hantverk, och jag kan skapa kollektioner där alla objekt blir unika, säger formgivaren.
Fredrik Färg har jämfört sin roll som formgivare och inredningsarkitekt vid en tonsättare som komponerar musik. Han vill med sina möbler påverka människans rörelse genom rummet.
– I båda fallen handlar det om att generera upplevelser, interaktivitet, balans, rytm och dynamik, där strukturer påverkar oss mentalt och fysiskt, förklarar han.

Magi i Milano
Sina senaste kreationer visar Färg på den stora designmässan i Milano i slutet på april. Möbelserien Modus:cover är skåp dekorerade med modebilder, som en spegling av vår tids samhälle.
– Inspirationen kommer från det magiska ögonblick när man river en tapet i ett gammalt hus och hittar en tidning från tiden då huset byggdes och känner den historiska förankringen, berättar formgivaren.
Genom att skåpen tapetseras med modereportage från den dag då de tillverkas, bevaras deras tidsanda. Möblerna betsas svarta och lackas så att man endast diskret kan urskilja tidningssidorna.
WILLEAM VENDEL

Fler Artiklar
Klicka och läs!