Foto: Chevrolet

Volt visar vägen till framtiden

Sedan GM första gången presenterade nästa generations elhybrid 2007 har intresset varit stort. Chevrolet Volt heter bilen som ska revolutionera bilåkandet och redan nästa år sker produktionsstarten.

Volt skiljer sig från andra elhybrider på så sätt att den går att köra med enbart eldrift utan att bensinmotorn kopplas in. 64 kilometer är räckvidden med fulladdat batteri, vilket GM räknar med ska täcka till exempel de flesta pendlares behov. De flesta bilägare kör bilen mindre än 50 kilometer per dag. Efter dessa 64 kilometer aktiveras bensin-/
etanolmotorn som då både förser elmotorn med kraft och laddar batteriet. Räckvidden förlängs då med tiotalet mil. Tre timmar ska det ta att ladda de urladdade batterierna via ett vanligt eluttag.

Lågt luftmotstånd
Elmotorn har en effekt på 150 hästkrafter. Bilens toppfart är begränsad till 160 km/h. Mycket arbete har lagts ner på att bilens luftmotståndska vara lågt, vilket bland annat resulteterat i den sluttande vindrutan och de speciella backspeglarna. Volt är 4,5 meter lång och har plats för fyra personer.
Interiört är Volt försedd med två LCD-skärmar, varav den rakt framför föraren bland annat förser föraren med information om hastighet. Den andra skärmen, placerad på mittkonsollen, fungerar som mediecenter och ger information om den aktuella batterikapaciteten.
Ett av flera syskon
Volt visades första gången upp som koncept på bilsalongen i Detroit 2007. GM själva kallar Volt och denna typ av bil för E-REV, Extended-Range Electric Vehicle, ungefär ”elektriskt fordon med förlängd räckvidd”. Chevrolet Volt blir den första modellen som förses med denna nya Voltec-teknik, men fler märken inom koncernen kommer med egna E-REV-bilar. I januari visade Cadillac upp den lyxiga Converj Concept med samma drivlina. Opel kommer med en egen variant, Ampera, och om Saab förblir inom GM är det inte osannolikt med en sådan med samma teknik.
Huruvida vi får se Volt i Europa är i dagsläget osäkert. Antagligen blir det Opel som blir först med Voltec-tekniken i Sverige.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!