Foto: Nokian

10 tips inför däckbytet

Det är hög tid att montera vinterdäcken - här har du några smarta råd.

Låt montera vinterdäcken i tid
När den första halkan kommer bör vinterdäcken redan sitta på bilen. En bra tumregel är att montera vinterdäcken när temperaturen går under +5°C.


Håll rent vid däckbytet
Om du byter däck själv, se till att hjulbultar samt ytor mellan fälg och bil är absolut rena.


Efterdra hjulbultarna
Oavsett om du låter en däckverkstad byta eller om du byter själv bör hjulbultarna efterdras efter fem till tio mil.


Välj rätt vinterdäck för dina behov och anpassa körningen efter väglaget
Det går inte att tillverka ett vinterdäck som är bäst på allt. Därför finns det tre typer av vinterdäck: dubbade, dubb-fria för nordiska förhållanden och dubbfria för kontinentala förhållanden. Alla tre typerna av vinterdäck är bra alternativ på vintern, men lite olika optimerade.


Kör inte på för slitna däck
Krav på minst 3 mm mönsterdjup gäller på däck som används vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars. Ur trafiksäkerhetssynpunkt rekommenderas minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag.


Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken
Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.


Håll koll på lufttrycket
För lågt lufttryck gör att däcken slits ut i förtid, ökar bränsleförbrukningen och kan göra så att bilen blir svår att hantera i en kritisk situation. Mät lufttrycket på kalla däck och minst varje månad. Ökat gärna lufttryck med 20 kPa (0,2 bar) vintertid.


Det finns inga året-runt-däck
Vinterdäck definieras enligt Vägverket som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”. Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de inte som vinterdäck. Lista på vinterdäck enligt Vägverkets definition finns i däckhandeln samt på www.dackinfo.se och www.stro.se.


Planera för nästa
däckbyte
När däckverkstaden eller du tvättar sommarhjulen inför lagringen, kolla skicket på däcken. Om däcken är slitna kommer detta då inte som en överraskning när du ska byta tillbaka till sommardäck.


Lagra däcken rätt
När däck lagras mörkt och utan att utsättas för stark värme är åldringen i gummit marginell. Förhindra också kontakt med bensin, olja, fett, lösningsmedel eller ozon (ozon kan bildas av elektriska verktyg, svetsljus, batteriladdare etc). Ett korrekt lagrat däck visar väldigt lite eller ingen försämring alls i greppet, åtminstone i upp till tre till fem års lagring. Åldringen sker huvudsakligen när däcken används genom rörelser och värmeuppbyggnad i däcken, solljus och givetvis också slitage.
(Källa: Däckbranschens Informationsråd)
ANDERS ERICSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!