Inspireras av eldsjälarna

Bosse Andersson är för de flesta känd som ”Bildoktorn” från radio och tv. Men Bosse är inte bara bilmekanikern och rösten i radion utan också författare och fotograf. I sin nya bok berättar han om människor som på ett eller annat sätt delar Bosses brinnande bilintresse, men som också inspirerat honom i det vanliga livet.

Radioprogrammet Fråga Bildoktorn har sänts i tolv år och det är därifrån, samt från Bosse Bildoktorn på SVT, som Bosse ”Bildoktorn” Andersson är mest känd för allmänheten. ”Fantastiska människor och bilar jag mött” är namnet på Bosse Anderssons nya reportagebok där ett antal bil- och motorentusiaster porträtteras. Fokus ligger inte på bilar och tekniska detaljer, utan det är människorna som är i centrum.
– Även om jag är en glad person så har man ju svackor. Det här är personer som ger mig tröst, styrka och inspiration, var och en på sitt sätt, berättar Bosse Andersson.
– Varje gång jag träffat någon som brinner för något har det gett mig så mycket. För mig är de här människorna vitamininjektioner.

Det är aldrig för sent
Bland annat får vi läsa om tyske Rudi Leinberger som efter 50 år förverkligade sin dröm – att bygga en egen kopia av 1930-talsracerbilen Silverpil, detta efter en otrolig livshistoria där han suttit krigsfånge hos ryssarna för att till slut hamna i Växjö, där han på ålderns höst kunde förverkliga sin barndomsdröm.
– Jag är 55 år och har olika projekt som är lagda på is, bland annat en sportvagn som jag bygger på, men han visar att det aldrig är för sent.
Det var 1987 som Bosse Andersson började skriva för biltidningen Automobil. Sedan dess har det blivit ett antal texter och reportage om folk och deras bilar.
– Jag hade redan börjat tänka att ”herre gud, man borde samla ihop de bästa”. Sen var jag på bokmässan i Göteborg för ett par år sen och träffade Gullers förlag, och de föreslog att jag skulle göra en bok. Då föll bitarna på plats.

Nya bilar, samma problem
Bosse är uppväxt i småländska Sävsjö, en liten ort som utsågs till ”Sveriges tråkigaste stad” av en förbipasserande journalist på 1960-talet. Därifrån tog sig Bosse via tidningen Automobil till Sveriges Radios studio i Jönköping där Fråga Bildoktorn började sändas 1997. Han har blivit Årets radiopersonlighet inom public service och fått ta emot Stora Motorjournalistpriset.
Man skulle kunna tro att folks spörsmål har ändrats, med tanke på de allt mer avancerade bilarna, under de år programmet sänts, men så är inte fallet hävdar Bosse.
– Egentligen har det inte förändrats, det är variationer på samma frågor – varför bilen låter konstigt, varför den inte startar… Grundkonstruktionen är fortfarande 1915 års Peugeot, det som hänt är att man tillfört ytterligare ett lager med elektroniken. Tänk dig en säng med täcke, lakan och kuddar där man tillför ett nytt överkast, det är elektroniken. Rostiga bromsar är fortfarande det vanligaste problemet.

Engelska sjukan
Själv har Bosse en förkärlek för bilar från de brittiska öarna.
– Jag har ju engelska sjukan. Vet inte varför det blivit så. Jag har träffat många trevliga britter och trivs bra med den anglofila världen.
Som bruksbilar kör Bosse två stycken mindre Rover. Han äger också en gammal hundkoja samt tidigare nämnda sportvagnsbygge. Bosse förespråkar långt bilägande istället för alltför frekvent bilbytande.
– Jag har två miljövänliga bilar med katalysator som bara drar 0,5 – 0,6 liter, däremot är min gamla hundkoja inte lika miljövänlig, den kommer jag bygga om till etanoldrift.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!