Bilar från A till Ö: Caterham räddade Seven

När bilmodellen Lotus Seven höll på att försvinna bestämde sig Graham Nearn för att rädda den. Han lyckades, men det slutade med att bilen inte längre var en Lotus.

Ungefär tre mil söder om London ligger staden Caterham. Efterleden -ham i engelska ortnamn innebär att platsen fått sitt namn från anglosaxarna, som på 400-talet invaderade de södra delarna av nuvarande Storbritannien. Suffixet -ham är släkt med ordet home, som betyder ”hem”. Anglosaxarna uppkallade gärna sina ham efter personer och enligt en förklaring till namnet är Caterham uppkallat efter en anglosaxisk man som hette Catta. Men det är också ganska vanligt att engelska ortnamn är blandningar av anglosaxiskt, keltiskt, romerskt, skandinaviskt och/eller normandiskt inflytande.
När cater förekommer i engelska ortnamn kommer det ofta från antingen den irländska keltiskans cathir (”stad”) eller walesiskans cader, (ungefär ”fästning på toppen av en kulle”). Enligt en annan förklaring kommer den första delen av namnet Caterham från keltiskans cadeir, som uppges betyda bland annat ”högt belägen plats”. Alla dessa beskrivningar stämmer in på Caterham, som ju nu är en stad men som ursprungligen växte fram runt en befästning på en kulle.
Till denna kulle kom på 1950-talet Graham Bradshaw Nearn (1933–2009). På tävlingsbilsalongen i London 1957 hade han stiftat bekantskap med bilmodellen Lotus Seven och hamnat i sjunde himlen. Detta var början till en sjuhelsikes kärlekshistoria mellan Lotus Seven och Graham Nearn. Han såg till att bli Storbritanniens första Lotus-återförsäljare och grundade 1959 företaget Caterham Car Sales (ungefär ”Caterhams bilförsäljning”). I hans bilhall såldes alla Lotus-modeller, men det var Seven som Nearns till syvende och sist var intresserad av.

Samma modell, nytt märke
På 1960-talet planerade Lotus att upphöra med tillverkningen av Seven, men Nearn övertalade biltillverkaren att låta Seven finnas kvar ytterligare en tid. Caterham Cars (som Nearns företag nu hette) blev i samband med detta den enda återstående återförsäljaren av Seven i Storbritannien. Modellens moratorium blev dock inte så långvarigt och i början av 1970-talet aktualiserades åter avvecklandet av Seven. För att rädda bilmodellen köpte Nearn 1973 rätten att tillverka den. Rättigheterna till varumärket Lotus ingick dock inte i köpet. Det bilmärke som därefter tillverkade modellen Seven var således inte Lotus utan Caterham Cars.
På 60-talet var produktplacering i filmer och tv-serier inte alls en lika stor industri som det är idag (ett exempel på detta är att produktionsbolaget bakom den brittiska tv-serien Helgonet 1962 betalade fullt pris för den P1800 som Roger Moore körde i serien, trots att användandet av sportbilen gav Volvo ovärderlig reklam). Detta är paradoxalt med tanke på att exponering i televisionen på sätt och vis var viktigare på den tiden, då åskådarna i större utsträckning såg samma sak samtidigt och samtalade om senaste serieavsnittet i fikarummen på arbetsplatserna.

Sex körde Sju
När den brittiska tv-serien The Prisoner kom 1967 hade i alla fall Lotus koll på att det var viktigt att synas i sådana sammanhang. Lotus erbjöd seriens skapare en Elan, men eftersom en sådan också användes i en annan populär serie – The Avengers – tackade Prisoner-producenterna nej. Producenten Patrick McGoohan, som också skrev manus samt spelade huvudrollen som Number Six (på svenska ”Nummer Sex”), föredrog den råare och mer rebelliska utstrålningen från Lotus Seven. Detta gladde förstås Seven-svärmaren Graham Nearn, som likt Lotus förstod tv-mediets genomslagskraft. Nearn hade förresten en roll i sista avsnittet av The Prisoner, i vilket en Seven skulle köras fram i hög fart och tvärbromsas framför Number Six bostad vid Buckingham Palace. Produktionsbolagets förare kunde köra fort, men det där tvärnitandet behärskade han inte, vilket nästan höll på att kosta en kameraman livet. Patrick McGoohan bad därför Graham Nearn köra bilen.
Lotus- och Caterham-modellen Seven blev så förknippad med tv-serien att Caterham Cars 1989 gjorde en specialversion av modellen: Caterham Seven Prisoner Series. De ungefär 40 exemplar som byggdes var lackerade i gult och grönt, precis som bilen i tv-serien. När specialserien skulle lanseras hyrde Caterham in Prisoner-producenten Patrick McGoohan för att presentera den. Som tack för hjälpen fick han en av bilarna – den med chassinummer sex, förstås.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!