Foto: Peter Öberg

Kunden i fokus hos Umeås bilhandlare

Efter en varm sommar kickstartar Umeås bilhöst i vanlig ordning. Lördagen den 1 september är det återigen dags för en efterlängtad MRF-dag hos Bil & Bostads bilhandlare. Och öppet hus är bara början.

När dörrarna går upp hos Umeås bilhandlare på lördag går också startskottet för bilhösten här i björkarnas stad. Det låter nog bekant för många, men traditioner är till för att upprepas. Den här gången är det lördagen den 1 september som betyder gratis tårta, spännande erbjudanden och nya bilmodeller. Det är MRF-dag hos Bil & Bostads bilhandlare i Umeå, med andra ord.
Det må vara värmen som har skapat flest rubriker den senaste tiden, men sommaren 2018 har även sett en stekhet bilmarknad. Juni månad innebar rekordhöga nyregistreringar av både personbilar och lätta lastbilar, enligt statistik från Bil Sweden. Och även om juli medförde en märkbar nedgång, kan våra lokala handlare vittna om en blomstrande bilsommar, den höga värmen till trots.
– Jag kan bara tala för oss, berättar Pehr Danielsson på Westbergs Bil, men vi har haft en jättebra sommar, där vi har sålt många nya bilar. Det har varit mycket folk i bilhallarna, mer än vanligt. Kanske inte när det gäller folk som bara kommer för att titta på bilar, de har nog inte orkat sig ut i värmen, men det har varit hög kvalitet, med många kunder som kommit för att köpa. Försäljningen har varit god, framförallt i juni, före de nya skattereglerna, men juli och augusti har också varit bra.
Försäljningsutvecklingen under sommaren, med toppregistreringar under juni månad, kan i mångt och mycket tillskrivas introduktionen av det nya fordonsskatte-systemet Bonus-malus. Kort förklarat innebär det nya systemet en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren, för bensin- och dieseldrivna fordon som tagits i trafik för första gången den 1 juli eller senare.
Samma försäljningsmönster går därför också att urskilja hos andra återförsäljare. En av dem är Lindholms Bil.
– De nya skattereglerna har definitivt påverkat marknadens klimat, menar Mattias Bergström, försäljningschef på Lindholms bil. Vår försäljning steg stadigt fram till sista juni, för att sedan avta något.
– Sedan har nog också värmen gjort sitt, fortsätter han. Sommaren brukar vara en bra säsong för försäljning av begagnade bilar, men inte i samma utsträckning nu när vädret har varit så pass bra. Annars är det nog främst maj och september som är högsäsong för begagnatförsäljningen.
En viktig del i försäljningen av just begagnade bilar är annonsering på internet, där det också har skett märkbara förändringar under året. I mars kunde Bil & Bostad nämligen berätta om hur merparten av Umeås bilhandlare gemensamt valt att lämna Blocket för att istället enbart annonsera på Wayke, en ny digital plattform som exklusivt fokuserar på bilar. Det här är en utveckling som inte har undgått någon i Umeås bilbransch, men på Lindholms Bil har man valt att närma sig satsningen med viss försiktighet.
– Vi har naturligtvis följt den här utvecklingen, förklarar Mattias Bergström, men vi har kommit fram till att vi inte har råd i dagsläget att kliva av helt och hållet från att annonsera på Blocket. Men vi annonserar även på Wayke och vi är väldigt positiva till den här satsningen, att det finns en plattform som enbart inriktas på bilhandel. Det kommer att innebära en bättre prisbild i framtiden.
– Personligen tycker jag annars att vi har en bra konkurrenssituation här i Umeå, fortsätter han. Det är positivt att alla märken finns representerade, främst för kunderna, men konkurrensen i sig är även positiv för oss bilhandlare, då den håller oss på tå. Man måste hela tiden vara alert på förändringar, både när det gäller utbud och när det kommer till efterfrågan. Och det gör i sin tur att vi kan erbjuda en bättre tjänst till våra kunder.
Wayke lanserades i oktober 2017 av branschorganisationen Motorbranschens riksförbund, MRF, som tillsammans med sitt dotterbolag Svensk Bilhandel har som ambition att göra det enklare och tryggare att handla digitalt. I april 2018 hade 362 svenska bilförsäljare anslutit sig till samarbetet.
Westbergs Bil är en av återförsäljarna i Umeå som ställt sig bakom Wayke, men precis som Mattias Bergström på Lindholms Bil har Pehr Danielsson vissa reservationer.
– Vi annonserar på Wayke, klargör han, men vi är fortfarande kvar på Blocket också. Om man tittar på de intresseförfrågningar vi får kommer nio av tio fortfarande från Blocket. Av den anledningen har vi inte råd att lämna Blocket som det ser ut nu. Wayke är en produkt som vi står bakom, men det kommer att ta tid innan alla kunder har fått upp ögonen för den.
Umeås bilhandlare verkar vara överens om att följa trenderna inom den digitala handeln, men de understryker samtidigt fördelarna med att besöka sin lokala bilhandlare. Och på Westbergs Bil avslutar Pehr Danielsson med att framhäva vikten av att gå till en MRF-ansluten återförsäljare.
– Det innebär en trygghet för konsumenten, menar han. Kunderna blir inte bortglömda när de går ut genom dörren, utan vi finns alltid här för att ta hand om kunden om problem skulle uppstå. Det innebär att vi som handlare står bakom produkten som vi säljer.
– På sikt kommer den digitala handeln att öka, avrundar han sedan, men jag tror att det är en bit bort. På nätet skapas intresset, men försäljningen sker oftast på plats i det fysiska rummet. Folk vill kunna se och röra och prova sig fram. Därför tror jag att fysisk kontakt kommer vara fortsatt viktig i den här branschen ett bra tag framöver.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!