Bilar från A till Ö: Cascada – kraft från vattenfall

Vatten som störtar ned från himlen uppskattas säkert av Vattenfall, som kan omvandla strömmande vatten till ström och watt – och därmed till pengar. Men kan man tjäna pengar på en öppen bil som heter vattenfall? Jo, det går alldeles utmärkt. Det tycker i alla fall bilmärkena Opel, Vauxhall, Holden och Buick.

Det spanska ordet cascada betyder ”vattenfall”. På italienska heter det cascata och hör ihop med verbet cascare, som betyder bland annat ”falla”. Verbet kommer i sin tur via det latinska talspråkets casicare, som också betyder ”falla”, från latinets cadere, som betyder bland annat ”falla”, ”störta”, ”rinna”, ”strömma” och ”droppa”. Verbet cadere har givit upphov till substantivet casus, som betyder bland annat ”nederbörd”. Från italienskans cascata kommer det svenska ordet ”kaskad”, som enligt Illustrerad svensk ordbok betyder bland annat ”mindre vattenfall”, ”störtsjö” eller ”störtskur”.

Inget fall för hemlandet
Det spanska ordet cascada har dessutom blivit en beteckning på en bilmodell. Cabrioleten Opel Cascada, som kom 2013, bär detta namn. Modellnamnet Cascada användes också av Opels syskon och kusiner Vauxhall (Storbritannien), Holden (Australien och Nya Zeeland) och Buick (USA). Namnet Cascada användes dock inte i ordets ”hemland”, Spanien, där modellen i stället kallades Cabrio (som i cabriolet). Och någon Kanada-Cascada fanns inte heller, helt enkelt för att modellen inte såldes där. Kanske ansågs det kanadensiska klimatet inte vara tillräckligt cab-vänligt.
”Himlen öppnade sig”, hör man ibland någon säga som målande beskrivning av en överraskande störtskur. Ett sådant öppnande tas förstås emot med öppna armar av den som bekämpar en skogsbrand, men är kanske inget man önskar sig när man färdas i en öppen bil. Denna veckas bilnamn bärs dock av en bil som är gjord för att helst köras utan tak, samtidigt som namnet i stort sett betyder ”stora mängder kallt vatten som kommer från ovan” och etymologiskt är släkt med ord för ”störtskur” och ”nederbörd”.

Friska strömmar
Men det är förstås inte blöta bilsäten och kalla, våta kläder som klibbar vid kroppen som Opel vill att vi ska associera till. När bilen lanserades i Europa skrev företaget i sin marknadsföring att namnet skulle föra tankarna till ”en rytmisk, kraftfull, och flödande elegans, skönhet, friskhet och den rena njutningen i körning i friska luften”. Formuleringen hade ändrats något när Buick Cascada skulle lanseras i USA, men budskapet förblev detsamma, berättar Jean-Philippe Kempf, chef för internationell produkt- och varumärkeskommunikation på Opel-koncernens huvudkontor i Rüsselsheim i Tyskland. Jean-Philippe Kempf tycker att namnet Cascada på ett bra sätt beskriver bilens ”essens”, vilket han anser vara fräschör och frisk luft. Kempf anser också att namnet visar det viktiga i Cascadas formgivning – karossens strömmande linjer som framkallar känslor av rörelse och kraft.

Fler Artiklar
Klicka och läs!