Bilar från A till Ö: Carter-kärrorna

Många vagnmakare kallades Carter. Få av dem blev framgångsrika. Inte ens bilar med två eller fyra motorer lockade bilköparna.

Det engelska ordet cart betyder ”kärra” och carter betyder ”forman”, ”åkare”, eller ”körare” (alltså en person som kör kärran). Men en carter kan också vara den som bygger kärror, alltså en vagnmakare.
Förr förvandlades yrkesbeteckningar ofta till efternamn. I engelskan finns många sådana, till exempel Thatcher (halmtakläggare), Slater (skiffertakläggare), Tyler, (tegeltakläggare), Baker (bagare), Miller (mjölnare), Taylor (skräddare), Potter (krukmakare), Fisher (fiskare) och Sawyer (sågare). De flesta slutar på ”utförarändelsen” -er, men det finns också namn som Smith (smed), Clarke (kyrkoämbetsman), Mason (stenhuggare) och Wright (tillverkare).
Carter är nu ett ganska vanligt efternamn i engelskspråkiga länder. Mer än 124 000 britter och mer än 360 000 amerikaner heter så. Men vad kan vara mer passande än att personer som bygger bilar bär detta efternamn? Ett stort antal bilmärken har hetat Carter eller haft namn som börjar med Carter. De är alla uppkallade efter sina upphovspersoner.

Carter-starter
En av de första Cartrarna lär ha byggts under åren 1899 till 1902 av uppfinnaren Byron J. Carter (1893-1908) i staden Jackson i det amerikanska ”bilbältets” centrum, delstaten Michigan. År 1905 flyttade Carter till en annan stad i bilbältet, Pontiac, och grundade där företaget Cartercar Company, som började tillverka bilen Cartercar (”Carter-vagn”). Bilindustripionjären William C. Durant (General Motors grundare) blev intresserad av Cartercars konstruktion och efter Byron J. Carters död köptes Cartercar av GM. (Byron J. Carter dog för övrigt efter att bokstavligt talat ha fått på käften av en startvev under ett försök att få igång en bil. Det berättas att Carters vän, Cadillac-chefen Henry Leland, tog detta så hårt att han drog igång arbetet med att få fram elektriska startmotorer till bilar, vilka kom på marknaden några få år senare. Således var bland andra 1912 års modell av Cartercar utrustad med elstart.) Tillverkningen av Cartercar fortsatte fram till 1915.
Samma år kom Cartermobile – ett namn som till sin uppbyggnad är slående likt Cartercar. Kanske ville Cartermobilens upphovsperson, J. O. Carter, åka snålskjuts på Cartercars inarbetade namn. Efterleden -mobile är förstås hämtad från ordet automobile, som betyder ungefär ”självgående”. Hur som helst, även Cartermobile hade elstart, men försäljningen var trögstartad.

Tvekade inför tvillingmotor
Någon succé var inte heller Carter Twin-Engine, som företaget Carter Motor Car Company hade tillverkat under 1907 och 1908. Modellnamnet betyder ”tvillingmotor” och bilen hade verkligen två separata motorer. Försäljningsargumentet var att bilen var driftsäker eftersom den hade en reservmotor, men att bilen bedömdes behöva detta tolkades av bilköparna snarare som att den inte var pålitlig.
Nästa felbedömning från företaget kom 1924. Då, när namnet Cartermobile blivit ledigt, lanserade företaget sin egen Cartermobile, som tillverkades i några månader.
Några år tidigare hade A. Richard Carter tillverkat en ångmaskinsdriven bil, Carter Steam Car, i Gulfport utanför New Orleans. Inte heller detta blev någon storsäljare.
I Carter-kartoteket finns även brittiska bilar, bland annat en som byggdes i Birmingham under år 1913. Den lilla bilen tillverkades troligen i få exemplar (enligt en källa byggdes endast en bil).
Tio år senare tillverkades i London det kortlivade elbilsmärket Carters.
En annan engelsman som trodde på eldrift var Alastair Carter. Han konstruerade 1967 den lilla elbilen Carter Coaster (”Carter-glidaren” eller ”Carter-rullaren”) med en elmotor i varje hjul. Carter spådde att det inom fem år skulle finnas 250 000 dylika bilar i Storbritannien. Så blev det inte.
Det fanns alltså flera bilmärken som hette Carter (och liknande), men ingen av dem producerades i särskilt många exemplar. Den kommersiellt mest framgångsrika Cartern var nog Carter Conversions (”Carter-konverteringar”), som grundades av Robert L. Carter i Imlay City i Michigan. Å andra sidan kan man knappast säga att detta var en biltillverkare. Som namnet antyder var företagets specialitet att byta karosser på bilar. Man kan säga att Carter hjälpte ägare av häftiga sportbilar att få deras bilar att se ut som ännu häftigare sportbilar.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!