Bilar från A till Ö: Carrera – samma namn, olika ursprung

Den amerikanska tävlingen med det spanska namnet tilltalade tyskarna. Och det italienska ortnamnet lät bra i brittiska öron. Två biltillverkare valde samma namn, men av helt olika anledningar.

Förra veckans Bilar från A till Ö avslutades med den brittiska ”byggsatsbiltillverkaren” Carlton. Men ämnet Carlton är ännu inte helt färdigbehandlat. Att Carlton hör hemma även i denna veckas artikel beror till att börja med på att förra veckans läsare inte fick veta varför Carlton hette Carlton. Nu har dock företagets vd, Jane Allatt, frågat sin svärfar, Stuart Allatt, Carltons grundare, om detta. Hon berättar att Carlton är namnet på den lilla by där svärfadern startade företaget en gång i tiden.
Ytterligare ett skäl till att Carlton ska nämnas även denna vecka är att en av bilmärkets byggsatsbilar bar det namn som dagens text ska handla om: Carrera. Jane Allatt berättar att svärfadern ville att namnet skulle börja med bokstaven C (en annan Carlton-modell hette för övrigt Commando).
– Han valde namnet Carrera eftersom detta är en stad och ett område i Italien och namnet lät helt rätt för den kit car som han höll på att formge, berättar Jane Allatt.

Drömmar vävde vägnät
Carltons kit car i all ära, men det finns en troligen ännu mer känd Carrera, nämligen Porsches. För att få reda på hur den fick sitt namn förflyttar vi oss till 1920-talet, då man började drömma om att knyta ihop den amerikanska kontinentens stater med en internationell bilväg. Projektet kallades på spanska Carretera Panamericana och på engelska Pan-American Highway (”panamerikanska landsvägen” eller ”all-amerikanska landsvägen”). Drömmen kom i stort sett att besannas, även om namnet inte säger hela sanningen om den all-amerikanska autostradan. Vägen knyter inte ihop hela Amerika. Och det är inte en väg utan ett helt nät av vägar. Dessutom råder det delade meningar om vilka delsträckor som faktiskt ingår i vägnätet. Enligt vissa finns vägens nordligaste punkt i staden Fairbanks i det inre av Alaska, enligt andra på delstatens nordkust, i Prudhoe Bay. Detta oljeborrningssamhälle ligger ungefär lika långt norrut som Hammerfest och är därmed en av världens nordligaste bosättningar. Vad gäller vägs ände på motsatta sidan av kontinenten nämns chilenska orter som Puerto Montt, Quellón och Villa O’Higgins, men också argentinska Ushuaia, som ligger på Eldslandet och är en av världens sydligaste städer.
Man kan ägna mycken tid åt att reda ut detta. Men det går förstås också att tycka att det inte spelar så stor roll. Den som är förtjust i kartor och bilresor kan förstås inte låta bli att fantisera om hur det skulle vara att under några månader av sitt liv köra från Alaskas nordkust till Argentinas sydkust, vilket troligen skulle vara en fantastisk upplevelse – oavsett vad varje vägsträcka kallas. Men trots att det gått nästan hundra år sedan de panamerikanska planerna presenterades går det fortfarande inte att göra hela denna resa bakom ratten på en vanlig bil. På gränsen mellan Panama och Colombia har landsvägens lösa trådar ännu inte knutits ihop. Den som nödvändigtvis vill ta med sin bil förbi detta område får finna sig i att frakta fordonet på ett fartyg.

Panamerikansk PR
Först färdig bland de panamerikanska delsträckorna blev den mellan Laredo, USA, och Mexico City. Denna del blev färdig 1936. Den återstående sträckan genom Mexiko, fram till gränsen mot Guatemala, blev dock inte färdig förrän 1950. För att fira vägens färdigställande – och för att göra reklam för landet – utlyste den mexikanska regeringen en biltävling genom hela landet: Carrera Panamericana (det spanska ordet carrera betyder bland annat ”kapplöpning” eller ”tävling”). Även i detta fall var alltså namnet lite missvisande eftersom det inte var fråga om någon panamerikansk tävling utan en panmexikansk.
I likhet med andra stora biltävlingar blev Carrera Panamericana en prestigekamp mellan biltillverkarna. Den tyska sportbilstillverkaren Porsche var ett av de märken som deltog.
– Begreppet Carrera-motor myntades efter Hans Herrmanns framgångar i 1954 års lopp. Efter det framgångsrika deltagandet 1954 med 550-Spydern och dess Fuhrman-motor bestämde sig Porsche för att använda detta namn på denna typ av motorer för att högtidlighålla denna tävling, berättar Frank Jung, föreståndare för Porsches historiska arkiv i Stuttgart.
Enligt Jung är Carrera-motorn grunden för Porsches motorsportframgångar. Men Carrera är inte bara namn på en motor utan också på bilmodeller – eller åtminstone versioner av bilmodeller. Flera olika Porsche-modeller har haft tillägget Carrera efter modellbeteckningen, men den modell som är starkast förknippad med Carrera torde vara 911:an.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!