Bilar från A till Ö: Caravelle – mångsidig skalbagge

Den lilla Volkswagen-modell som vi i Sverige kallade Bubbla fick i många andra länder smeknamn som betydde ”skalbagge”. Men även folkabussen har på sätt och vis fått sitt namn från denna insekt.

Volkswagen Typ 1 kallades Käfer (”skalbagge”) i tyskspråkiga länder. På engelska fick den smeknamnet Beetle (”skalbagge”), vilket senare även blev ett officiellt modellnamn. Och i vissa asiatiska språk fick bilen smeknamn som avsåg särskilda skalbaggsarter.
Att bilar får skalbaggeform är egentligen inte så konstigt. När amerikanen William Stout på 1930-talet skulle konstruera en bil med lågt luftmotstånd fick skalbaggen stå modell. Bilen kallades Scarab (”skalbagge”). Det engelska ordet kommer via latinets scarabeus från grekiska karabos (”skalbagge”).
Grekiskans karabos har dessutom givit upphov till benämningen på en typ av fartyg – karavellen – troligen på grund av dess form. En karavell var ett segelfartyg med slankt skrov, skarpt förskepp och två, tre eller fyra master.
Tre olika bilmodeller har fått det slanka fartygets namn. Därför kan man säga att även dessa tre fått sina namn från skalbaggar. Men till skillnad från Beetle-bilen är ingen av dem särskilt lik en skalbagge. En av dem, Renault Caravelle, har en båtliknande kaross. De två andra, Plymouth Caravelle och Volkswagen Caravelle, liknar dock varken båtar eller skalbaggar.

Franskt Florida
Först bland de tre var Renaults Caravelle. Exakt varför Renault valde detta modellnamn är okänt. Det berättas att Renault-återförsäljarna i USA hade ett möte i delstaten Florida och kom överens om att kräva att Renault skulle börja tillverka den lilla svansmotormodellen Dauphine i cabriolet- och coupéversion. De församlade försäljarna trodde nämligen att en sådan bil skulle sälja bra i USA. Renault lyssnade och den bil som kom 1958 fick namnet Floride (franska för ”Florida”) efter modellens ”födelseort”. Men det namnet användes inte i USA. Det sägs att Renault befarade att amerikaner i de andra delstaterna skulle känna sig åsidosatta om modellen fick namnet Floride.
En annan förklaring till varför namnet Floride valdes bort är att Reanult skulle ha fruktat att bilens namn skulle kopplas samman med Floride Calhoun (1792–1866), som var gift med (och kusinbarn till) USA:s sjunde vicepresident, John Caldwell Calhoun. Både herr och fru Calhoun är ihågkomna framför allt av inte särskilt smickrande orsaker – han för förespråkande av slaveri och hon för att ha frusit ut försvarsministerns fru från regeringsledamöternas hustrurs gemenskap. Försvarsministern och hans fru var nära vänner till presidenten, Andrew Jackson, och det sägs att Floride Calhouns agerande var en bidragande orsak till att hennes make aldrig blev president. Ingen av dessa båda hypoteser förklarar förstås varför namnet i stället blev Caravelle. Och Renault har inte heller kunnat svara på hur det gick till när namnet valdes.

Fartfylld farkost
Även nästa Caravelle var ett modellnamn enkom för den nordamerikanska marknaden. Namnet började användas i Kanada i slutet av 70-talet, först av bilmärket Chrysler och från 1983 av Plymouth, ett annat märke i Chrysler-koncernen. Under åren 1985 till 1988 användes namnet även i USA.
– Namnet var baserat på de portugisiska segelfartygen, som var kända för fart och smidighet, berättar Brandt Rosenbusch, föreståndare för historiska avdelningen på Fiat Chrysler Automobiles.
Den tredje Caravellen har däremot ett namn som inte används i Nordamerika (ty där hette den Eurovan). Caravelle är personbilsvarianten av VW Transporter, förklarar Dan Andersson, marknadschef för Volkswagens transportbilar i Sverige. Han har gjort efterforskningar inom koncernen för att få veta varför Caravelle heter som den gör, men har i skrivande stund inte fått något svar. Andersson funderar själv på om ”namngivarna i Hannover” kan ha inspirerats av det franska flygplanet Caravelle. Men han om namnet kom från fartyget så är fordonet från Förbundsrepubliken inte den enda tyska transportbil som lånat sitt namn från de svarta salta vatten.
– I Östtyskland fanns en transportbil som hette Barkas. Det var deras ”folkabuss”, berättar Dan Andersson.
En barkass är den största av de båtar som ett örlogsfartyg är utrustat med. Medan karavellerna var ”kända för fart och smidighet” är barkasserna mer beryktade för sin bärighet.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!