Foto: Peter Öberg

”Folk har blivit mer förstående”

Efter 18 år som polis varav 14 år som trafikpolis har Johan Löfstedt full koll både på trafiken i Umeå och länet och på lagar och regler. – Vi har hela länet som arbetsområde, säger Johan.

Den största delen av en arbetsdag spenderar trafikpoliserna i just trafiken. I målade eller civila polisbilar, på motorcykel eller – under vintern – på skoter. Johan Löfstedt har varit trafikpolis i 14 år och trivs med sitt jobb.
– Det roligaste är variationen, både geografiskt och arbetsuppgifterna. Ena dagen kan vi vara i stan, nästa på landet. På vintern får vi köra skoter, på sommaren motorcykel. Vi kan också själva styra över våra dagar ganska mycket, berättar Johan.
I Västerbotten finns cirka 13-14 trafikpoliser och tre-fyra bilinspektörer, med bas i Umeå och Skellefteå. Umeå har en grupp som arbetar mot tung trafik – yrkestrafik, och en ”lätt” grupp som arbetar med beteendeövervakning, hastighetskontroller och nykterhet.

Fler fordon på vägarna
Befolkningen i Umeå har stadigt ökat under en lång tid, och med det även mängden fordon på vägarna. Men har folks beteende i trafiken förändrats i och med att staden vuxit och fått mer av en storstadskaraktär?
– Nej, egentligen inte. Det som har förändrats de senaste åren är att det kommit nya fordon som elcyklar och skateboards med motor och att detta blivit mer komplicerat. En Segway klassas till exempel som en cykel, och en elcykel kan klassas som cykel, moped eller motorcykel beroende på motoreffekt. Men beteendet i övrigt har inte förändrats – folk kör för fort, kör med obesiktade eller oskattade fordon, utan bilbälte, det är rattfylleri och trimmade mopeder. Det är samma saker som för tio-tjugo år sedan.
Hur mycket positiva respektive negativa reaktioner möts du av?
– Ute på vägen bara positiva. Folk i allmänhet är väldigt förstående, och jag tycker att de har blivit mer förstående för vårt jobb än de var tidigare. Det är färre nu som blir upprörda när de blir stoppade än för tio år sedan. Visst kan det vara någon som blir arg, men de är få.

”Ingen dålig prioritering”
I Sverige har vi ungefär 20 000 poliser, och bara en bråkdel av dem, 300-400, är trafikpoliser. Även om de människor trafikpoliserna träffar ute i verkligheten är förstående för deras arbete, gäller detsamma inte alltid på sociala medier.
– Folk kan skriva om varför vi ägnar oss åt att sätta dit fortkörare eller mopedister istället för att göra något åt till exempel skjutningar i södra Sverige, och det gör mig faktiskt arg. Polisen jobbar varje dag med att alla ska komma hem till middagen, oavsett om det handlar om säkerheten på stadens torg eller vägar. Varje år omkommer cirka 220 människor i trafikolyckor. Att jobba med trafiksäkerhet kan inte vara en dålig prioritering. Jag har sett många olycksplatser och lemlästade kroppar, och jag vill inte att en 17-åring ska köra in i en tall med sin trimmade moped.

Tydligare regler
Det som ger störst effekt för att spara liv är hastigheten, menar Johan. Och även om trafikpoliser har fokus på trafiksäkerhet hjälper de även till vid pågående brott och vid större händelser.
– Enligt forskningen kör 99,74 procent av alla förare nyktra, men 50 procent kör för fort. Därför fokuserar vi mycket på hastighet. Det är också så att om vi står och kontrollerar hastigheten och får ett brådskande larm, då släpper vi lasern och åker på det.
I februari fick vi en tydligare lag om mobilanvändning i bilen, men kanske finns det andra områden där det skulle behövas tydligare lagstiftning. Förutom hur man kör i cirkulationsplatser är släpvagnar och olovlig körning en sak som många inte har koll på, menar Johan och kommer med ett tips.
– Det är onödigt att riskera att bli stoppad för att man kör med för tungt släp. Där kan jag rekommendera Släpvagnskalkylatorn på Transportstyrelsens hemsida innan man hyr eller lastar släpvagnen.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!