Bilar från A till Ö: Captur – fängslande gatukorsning

När ett biltillverkningsföretag spenderar hundratals miljoner på att utveckla en ny bilmodell, då får ingenting gå fel. Testpubliker får under tysthetslöfte ta del av formgivarnas förslag för att företaget ska få se om utseendet kommer att gå hem hos bilköparna. Oräkneliga test genomförs för att utvärdera allt från aerodynamik till akustik. Inte minst viktigt bland allt som inte får bli fel är namnet.

Namnet ska ge de rätta associationerna. Det ska inte vara upptaget, vilket blir allt svårare i takt med att antalet bilmodellnamn och andra varumärken bara blir större och större. Namnet ska vara gångbart i så många olika språkområden som möjligt (och fungerar det inte på en marknad så måste man antingen byta namn helt eller ta fram ytterligare namn för de länder där namnet inte kan användas).
Som en följd av dessa svårigheter har det blivit allt vanligare att biltillverkarna låter namngivningsexperter sköta modellnamnsmodellerandet. Bilar från A till Ö har tidigare berättat om de reklambyråer som specialiserat sig på att ta fram varumärken, bland annat namn på bilmodeller. Exempel på namngivningsentreprenörer som arbetat på uppdrag av biltillverkare är amerikanska NameLab, som uppfann bilmärkesnamnet Acura, och Interbrand, som för Toyotas räkning skapade modellnamnet Aurion. Ytterligare ett sådant namnproffs är Nomen, ett ursprungligen franskt företag vars namn är ett latinskt ord som lämpligt nog betyder just ”namn”.

Nomen namedroppade
Oftast är namngivningsprocessen omgärdad med lika rigorös sekretess som alla andra delar av utvecklandet av en ny bilmodell. Men i vissa fall kan vi få en inblick i processen, till exempel när namnfixarfirman använder en lyckad namngivning i sin egen marknadsföring – med uppdragsgivarens goda minne, naturligtvis. Troligen ingår det då i avtalet mellan biltillverkaren och namnbyrån att den produkt som namngivits ska omnämnas i positiva ordalag. Namngivningskonsulten med namnnamnet – Nomen – använder en av sina skapelser på detta sätt, nämligen namnet Captur, som komponerades åt den franska biltillverkaren Renault.
Bilmodellen Captur började tillverkas 2013 men namnet – och den konceptbil som bar namnet – presenterades redan 2011 på bilsalongen i Genève. På konceptbilen hade formgivarna fått tillåtelse att ut svängarna rejält, men den produktionsbil som följde hade mer ”normala” former. Enligt Renault är Captur en så kallad urban crossover (de engelska orden betyder ungefär ”stadsblandning”), vilket ska förstås som en korsning mellan stadsjeep och personbil i kompaktklassen. Men Capturs stadsjeepighet ligger snarare åt stadssidan än åt jeep-hållet.
Captur har visserligen högre markfrigång än en vanlig personbil, men någon fyrhjulsdrift finns inte. I ett nyhetsbrev som publicerades strax före visningen av koncept-Capturen skrev Renault att namnet ska beskriva själva själen hos Renaults nya urban crossover och bjuda in bilköparen att vara med på ett äventyr. Namnet, formgivningen, markfrigången och de överdimensionerade hjulen skulle tillsammans ”främja alla former av utforskande”.

Fånga framtiden
Namngivningskonsulten Nomen beskriver bilen så här (min översättning): ”Med den sportiga crossovern Captur erövrar Renault för närvarande segmentet sportiga små stadsfordon. Den kombinerar egenskaperna hos en SUV, en kompakt skåpbil och en kompaktsedan. Namnet fick sin premiär på bilsalongen i Genève 2011, då konceptbilen med samma namn presenterades. Namnet togs fram av Nomen. [Namnet] Captur är skapat ur orden ’capture’ och ’future’. Med detta namn fortsätter Renault sin varumärkesstrategi, som är inriktad mot upptäckandet av världen.” (Citatet är hämtat från tyska Nomens webbplats, nomen.de.)
Nomen nämner inte om orden capture och future kommer från engelska eller franska. Men båda orden finns i båda språken. På engelska är future både ett substantiv som betyder ”framtid” och ett adjektiv som betyder ”framtida”. Om det är ett franskt ord så är det den feminina formen av ett adjektiv som betyder ”framtida”. Ordet capture är i engelska ett verb som betyder bland annat ”fånga” och på franska ett substantiv som betyder ”gripande”, ”infångande”, ”byte”, ”pris”, ”fångst” eller ”kap”. Man kan alltså tänka sig att Renault ville att bilköparen inte bara skulle se Captur som ett redskap när det gäller att fånga dagen (eller framtiden) utan också som ett kap.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!