Foto: Maria Wall

Man ska aldrig säga aldrig

Man ska aldrig säga aldrig, det är sen gammalt. Och framförallt ska man aldrig säga aldrig när det handlar om digitalisering eller om ”medielandskapet”. Ingenting är längre säkert, hugget i sten och/eller förutsägbart.

Det enda vi vet om framtiden är att den inte kommer att se ut som idag, och mycket har som bekant redan förvånat oss:
Bildtelefonen kom ju till slut – och det blev inte ens dyrt att använda.
Världens största taxibolag idag har inga bilar.
Världens största hotellverksamhet idag har inga egna rum, och enskilda influencers konkurrerar med stora, traditionella och kostsamma drakar som bryr sig om historia och perspektiv.
Blondinbella säger under en mediekonferens i Luleå att hon och de tio personer som jobbar med henne ”är större” än Expressen, som väl torde vara tre-fyrahundra utbildade journalister. Ingen reagerar på den världsbilden, vad det verkar i alla fall.
Ej heller kan jag upptäcka någon Lennonsk ironi, som när han sa att Beatles var större än Jesus.
Hon verkar vara av den uppfattningen.
Men inför risken att förminska en duktig, framgångsrik kvinnlig entreprenör så kommer inte heller jag med några kritiska frågor eller invändningar. Då är det både enklare och mer passande att förminska PewDiePie istället.
Så låt oss göra det.
Den här Peter Pan-karaktären som vägrar växa upp har ett par miljoner följare på sin minst sagt tramsiga Youtube-kanal, vi snackar genomslag som en hockey-VM-final och Eurovision samtidigt, och precis som med annan fulkultur förväntas man inte vara gnällig. Då är man en ”hater” eller bakåtsträvare, eller båda.
Tyvärr har mänskligheten bara en begränsad portion uppmärksamhet att fördela, och idag investeras en förfärligt stor del av den på rent strunt.
Notera att det här inte är en åsikt, utan ett faktum.
Inkörsporten stavas ”förströelse” men till slut har vi valt bort allt som är eftertänksamt och kräver ett attention span längre än tre sekunder.
Trump och Kim Jong-un dyker upp i flödet, visst, men de är snarare karaktärer som Super Mario och Grumpy Cat.
På TEDxUmeå talade Abrak Saati om hur liberal demokrati snart är utrotningshotad, delvis på grund av att unga människor inte tycker att den är särskilt viktigt. Det har annat för sig, viktigare saker som Jockiboi och Snapchat. Notera även här att detta inte är ett försök att göra mig löjlig och rolig över kidsen, även om det låter så när man beskriver deras medievardag.
Jag har skrivit tidigare att det är lätt att få stor räckvidd. Det är bara att göra någonting väldigt dumt. Lex Jockiboi.
Tyvärr är det ganska exakt en miljon gånger enklare att få uppmärksamhet och views för dumma saker jämfört med kloka. Av den anledningen slår parkour-killar ihjäl sig on camera och därför har hela ”världseliten” i wingsuit-flygning utplånats från jordens yta genom att krocka med den.
Och lite på grund av samma stressiga mediefenomen sitter nu en klassisk mobbare som USA:s president.
Konkurrensen bland information är så hög att bara de gapigaste och mest sensationella personerna, nyheterna och händelserna har en skugga av en chans att hamna i våra flöden och dessutom intressera oss i den mån att vi verkligen hinner lära oss nåt.
Här har ju Donald minst sagt varit framgångsrik. Han har verkligen nått ut och faktiskt bevisat att ”all publicitet är bra publicitet”. Det trodde ju ingen riktigt på tidigare.
Men kanske blir toppmötet av? Och kanske kommer Trumps oberäkneliga person att påverka Kim och Nordkorea till att normaliseras en smula? Varför det skulle funka har jag ingen aning om, men våra tider är som vi redan konstaterat outgrundliga.
Märkligare saker har redan hänt.

Benny; vill man bli framgångsrik ska man kunna förutse framtiden. Hur är ditt ”record” på sånt? Har du varit en norrländsk Nostradamus nån gång? Vilka milstolpar har du förutsett genom åren?
NICKLAS BERGLUND

Fler Krönikor
Klicka och läs!