Foto: Mikael "Big Papa" Bergström

Big Papa: Gamla och nya Mustanger

Man vaknar upp en lördagsmorgon och kikar ut genom fönstret och ser solen skina och en klarblå himmel. Vad kan då vara bättre än att äntra hojen och åka till Carstedts som håller premiär på nya Mustangen?

Årets modell ser ut som en Mustang förväntas göra. Varför ändra ett vinnande koncept. Men denna har i alla fall fått en ny växellåda som är tioväxlad, mera power under huven som om det inte redan räckte. Numera sparkar denna vildhäst framåt med 450 tämjda hästkrafter. Ett facelift har den också fått med ett vackert scoop och det ställbara avgas-/motorljudet samt lite annat lullull. Alltså jag måste bara få testa den.
Mikael Tideman som har nöjet att få jobba som säljare hos Carstedts berättar att flera kunder har varit på smygpremiären och att man redan hunnit sälja flera av bilarna. ”Jag har själv provat bilen och jag kan lova dig en riktigt rolig biltur”, säger Mikael. Han lämnade förutom nycklarna till mig också ett tips att jag skulle vara försiktig på gasen, vilket jag så klart lovade vara.
Redan innan jag lämnade bilhallen kände jag att denna Mustang var utrustad med vad man kan förvänta sig av en vild hingst som leder sin flock. Bilen är fylld av teknik och jag nöjer mig med att testköra den på normalläget då jag som icke tekniknörd bara lyckas slå på radion. Innan jag släpper allt till er från min testkörning offentligt så måste jag kolla preskriptionstiden för eventuella trafikbrott och hastighetsöverträdelser. Inte för att jag brutit mot några men ändå. Haha! Tillbaka hos Carstedts med ett jätteflin och en väldigt hög puls och så kallad ståpäls långt efter att nycklarna var tillbakalämnade besökte jag medlemmarna från Mustangklubben som dukat för fest och där man kunde varva ner lite. Men innan jag helt lämnar den nya Mustangen vill jag varmt rekommendera er att fara och titta på den och kanske till och med provköra den. Mitt tips till er också är detsamma som jag fick, så kom ihåg att vara försiktig med gasen.
Mustangklubben region Västerbotten var på plats dagen till ära med flera alster från Mustangens olika tidsepoker. Classic Mustang Club Sweden som den egentligen heter bildades nere i Skåne 1982. Sedan dess har klubben vuxit sig stor och finns nu representerad i hela Sverige. Klubben har cirka 3000 medlemmar och har väldigt många aktiviteter tillsammans. Man har delat klubben i olika regioner och just i Umeå och Västerbotten finns många av medlemmarna. Klubben har också en egen tidning, Mustang Club Magazine, som ges ut fyra gånger per år.
Karin Westbom är en av de regionsansvariga och eldsjäl i klubben. Karin äger bland annat en Mustang GT cab från 2007 som hon kört hit med idag. Karin berättar att hela familjen är engagerad i klubben och att maken Hans och sonen Axel kört sina egna klenoder hit idag samt att det finns några bilar till hemma på gården. ”Vi älskar Mustang och besöker 10-15 träffar varje sommar tillsammans med andra medlemmar. Vi besöker också andra klubbar och företag och delar vår hobby och umgås. Mustangbilarna är väldigt uppskattade var vi än stannar till. Även vintertid umgås vi med klubbkamrater. Vi ses hemma hos varandra eller över en lunch på någon restaurang här i stan.”
Hans Westbom, make till Karin, kör dagen till ära en lite ovanlig Mustang som går under modellnamnet T5. T5:an byggdes i USA och såldes i Tyskland. Men då tyskarna redan hade en lastbil som gick under namnet Mustang fick man inte kalla den annat än T5. Det var mellan 1965 och 1978. Den har trots det hela tiden burit Mustangs logo. Men numera heter även T5:an Mustang vilket så klart ändå är ett måste för en sådan klenod.
Axel, sonen i familjen Westbom, äger inte bara en Mustang utan två. Den han kört med till Carstedts idag är hans favorit av de två, en ovanlig Mustang II King Cobra från 1978. Den hittade Axel då han var på besök i USA på en mustangträff. Kärlek uppstod direkt och Axel hade turen att träffa på ägaren. Två månader efter hemkomst damp ett mejl ner i inboxen med en förfrågan om han ville köpa den. Beslutet var enkelt och snart stod den hemma jämte hans andra modell, en svensksåld Mach1 från 1978. Axel berättar också lite stolt och lycklig att King Cobran är den enda som finns i Sverige.
Janne Lindström, en välkänd motorprofil här i Umeå, rullade dagen till ära in med sin Mustang GT från 1966. Janne köpte den 2005 och har sedan dess vårdat den ömt. Janne har förutom Mustangen även flera äldre motorcyklar och är engagerad i MC-veteranerna i Umeå och museet på Umedalens gamla sjukhusområde. Janne besöker de flesta träffar i Umeå och länet under sommarhalvåret och är också med i Mustangklubben.
En annan av klubbens medlemmar som kommit till Carstedts och premiären är Åke Nygård. Han kör något så häftigt som en Mustang GTA Fastback från 1967. En bil som han köpte för fyra år sedan och som är original förutom motorn som skrämts upp lite och levererar cirka 300 hästkrafter numera. Åke blev medlem i klubben då han köpte bilen. ”Vi har mycket nytta av varandra i klubben, man får tips och idéer och får alltid kunskap av någon om problem uppstår. Sen har vi fantastiskt trevligt då vi är ute och kör med varandra”, säger Åke.
Bland alla fina hingstar hittar jag dessa två herrar, Gunnar Abrahamsson och Fredrik Larsson, som har varsin Mustang Shelby.
Gunnar äger en cabriolet från 2007. Den köpte han ny och har sedan dess använts som sommarbil. ”Den är helt original och har idag gått 3800 mil. Jag åker gärna med klubben på träffar, även längre turer ner till Gotland bland annat. Rättviks motorvecka har blivit tradition om än den numera börjat bli lite för stor. Svårt att komma fram”, säger Gunnar.
Fredrik, han kör en Shelby Cobra GT 500 från 2007. ”Jag köpte den 2013 då jag sålde min Mustang Saleen från 2005. Shelbyn är det ju något extra med varför den fick företräde och jag ångrar inte bytet”, säger Fredrik. Fredrik och hans familj har ett stort intresse för bilar varför deras garage fyller mer än en Mustang. Sönerna har anammat pappas hobby varför jag ska ta mig en tur ut till deras garage framöver i sommar. Spännande saker att se fram emot alltså. Nämnas kan också att Fredrik ärvt sitt mustangintresse från sin far Ove Larsson. Ove köpte nämligen den absolut första Mustangen som levererades till Umeå på 60-talet för hela 12 000 kr. Då han sedan sålde den hade den redan då, tre år senare, ökat i värde. Ove fick nämligen 12 800 kr.
En Mustang är en bra investering för kommande pension alltså. Därför var jag snabb att hämta gumman, Pernilla Sterner, som likt mig blev väldigt förtjust även om hon tyckte att man satt lågt i den. Jag köper henne en kudde.
MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Fler Artiklar
Klicka och läs!