Tips från däckexperten

Den här tiden på året byter många däck på bilen, från vinter- till sommardäck. Men kanske är det dags för helt nya däck? Thommy Pettersson på Carstedts i Umeå har mångårig erfarenhet på området och svarar här på frågor om vad man bör tänka på när det gäller däckval, slitage och annat.

Vilka är bilägarnas vanligaste
frågor när det gäller däck?
– Många efterfrågar lättrullade och tysta däck med bra komfort. Då frågar vi alltid vilken typ av körning det handlar om, för att kunna vägleda till rätt däck. De allra mest lättrullade däcken hittar vi hos premiumtillverkarna, de kostar lite mer men det tjänar man in då de bidrar till lägre bränsleförbrukning.
En annan vanlig fråga handlar om slitage. När är det dags att byta?
– Lagkravet på sommardäck är minst 1,6 millimeter mönsterdjup men vi rekommenderar byte vid tre millimeter för att inte våtegenskaperna ska bli allt för dåliga. På vinterdäck är det lagkrav på tre millimeter och där råder vi bilägarna att inte köra på däck som är mer än fem år gamla. Även om slitaget inte är olagligt så har vinterdäcken ändå tappat mycket av sina egenskaper, greppet är för dåligt.
Vad är det viktigaste att tänka på när det gäller däck?
– Däck är väldigt viktiga för att bilen ska få rätt egenskaper. I de mest extrema fallen kan däcken rädda livet på dig genom att undvika en olycka. Jag avråder från billiga däck där man inte vet något om hur de presterar. Sen ska man inte glömma hjulinställningen. Många sliter däcken på insidan på grund av felaktig hjulinställning och det är inte alltid så lätt att upptäcka, det syns oftast inte förrän det är för sent.
Vilka är fördelarna med däckhotell?
– Våra kunder tycker det är väldigt smidigt att ha allting samlat på ett ställe. Behöver man reparera något eller utföra service så gör vi alltihop vid ett besök. Vi kan även kontrollera hjulinställningen. Sedan slipper kunderna kånka på tunga hjul och förvaringen blir trygg. Vi lagrar hjulen svalt och mörkt, med försäkring. Det är en smidig lösning, helt enkelt.
Finns det några vanliga missförstånd när det gäller däck?
– Det vanligaste vi stöter på är att en del tror att dubbfria vinterdäck fungerar lika bra som sommardäck. De är visserligen inte olagliga att använda på sommaren men jämfört med riktiga sommardäck ger dubbfria vinterdäck mycket längre bromssträcka. I värsta fall kan det vara skillnaden mellan en olycka och en incident. Ett annat missförstånd är att det finns ”året runt-däck” som funkar lika bra på sommaren som på vintern. Man tror att dessa däck är fullgoda året runt – vilket de inte är. Sommardäck används på sommaren och vinterdäck under vintern, det är den enkla regeln.
Hur vanligt är det med för lågt däcktryck på de bilar ni får in på service och hjulbyte?
– Väldigt vanligt, tyvärr. Lågt lufttryck gör däcken mer tungrullade och slitaget ökar. Var uppmärksam om du använder bensinmackens mätutrustning, de slits hårt och kontrolleras sällan. Det är inte ovanligt att man får ett mätresultat som är flera hekto fel. Den andra orsaken är att luft läcker ut naturligt, man måste fylla på då och då. Ett alternativ är att fylla med nitrogen istället, nitrogen är inte lika temperaturkänsligt som vanlig luft och håller därför trycket mer stabilt i däcken.
Har det hänt att ni fått in bilar där kunderna misslyckats med sitt hjulskifte?
– Det händer. Antingen drar man hjulbultarna för hårt eller för löst. En del glömmer att efterdra bultarna och kommer in med bilen för att de hör ett missljud. Då kan hjulet sitta helt löst, vilket ju förstås är väldigt farligt. Beroende på modell så ska hjulbultarna dras med 80-140 Nm. Det är ganska mycket och svårt att göra med någon precision om man har vanliga verktyg, som ett fälgkors. Har man inte kunskap och rätta verktygen är det mycket bättre att låta en fackman göra hjulbytet.
FORD

Fler Artiklar
Klicka och läs!