Bilar från A till Ö: Kapad kanin blev Caddy

Fridolin blev förfader till en helt ny familj av folkvagnar. Tack vare den lilla postbilen kan Caddy transportera både golfklubbor och golfspelare.

De första Volkswagen-modellerna hade namn som började med ordet ”Typ”, följt av en eller flera siffror. Men om Volkswagen inte lät fantasin flöda fritt när namnen togs fram så kompenserades det flerfaldigt när folkvagnarna skulle få sina namn från den så kallade folkmun. Detta gäller exempelvis den så kallade Bubblan. Av mängden smeknamn att döma var den ett synnerligen kärt barn och antalet människor som skulle kunna känna igen bilen är troligen tiosiffrigt. Men att den kära kärran ursprungligen hette Typ 1, det är nog mindre känt.
Även om Typ-namnen fanns kvar som officiella modellbeteckningar kom senare även modellnamn som pedagogiskt förklarade vad bilarna gjorde. Typ 2 blev således Transporter (”lastbil”). För Förbundsrepublikens försvarsmakt tog Volkswagen fram amfibiebilen Schwimmwagen (”simbil”). Och på den västtyska Postens uppdrag utvecklades Typ 147, Kleinlieferwagen (”liten varubil”), som dock blev mer känd som Fridolin. Exakt hur detta smeknamn uppstod är svårt att säga, men enligt en förening för Fridolin-fordonsentusiaster, VW Fridolin Interessengemeinschaft (”VW Fridolin-intressegemenskapen”), var det en anställd på Volkswagen-fabriken som såg prototypen och utbrast: ”Den ser ut som en fridolin.” Vad personen i fråga ansåg att en fridolin var, det förtäljer inte historien. Men eftersom detta hände 1962 kan det knappast ha syftat på Sveriges nuvarande utbildningsminister. Han var ju inte ens född då.

Djur eller vind
Senare, under 1970-, -80- och -90-talen, fanns det huvudsakligen två alternativ när en VW-modell skulle få sitt namn: den uppkallades efter antingen en vind eller en djurart. Vindarna viskade namn som Passat (efter den tropiska passadvinden), Scirocco (efter siroccon, ökenvinden från Sahara som blåser över Medelhavet), Jetta (efter de snabba öst-västliga jetströmmarna), Golf (efter de vindar som hör ihop med Golfströmmen) och Vento (som helt enkelt är italienska för ”vind”).
Bland djuren finner vi Lupo (det italienska ordet för ”varg”), det jeepliknande militärfordonet Iltis (tyska för ”iller”) och Rabbit (engelska för ”kanin”), som Typ 1-efterträdaren Golf hette i Nordamerika. Senare kom även Fox (engelska för ”räv”).
Modellen Caddy följde dock inte detta mönster. Dess namn betecknade varken vind eller djur. Men man kan på sätt och vis säga att den följer traditionen med namn som förklarar fordonets uppgift. En caddie är en person som hjälper en golfspelare att transportera golfklubbor. Och bilen Caddy är en transportbil.
Men modellen hette faktiskt inte Caddy från början. Det var den amerikanska Golf- – förlåt, Rabbit-fabriken som 1979 började bygga bilen. Man utgick från en Rabbit, kapade karossen bakom dörrarna och bytte ut bilens bak mot ett flak (amerikaner var – och är – nämligen mycket förtjusta i pickuper). Chassiet förlängdes och den flakförsedda kaninbilens bakdel fick hoppa på bladfjädrar (för att slippa spiralfjäderfästen i lastutrymmet). Eftersom ursprunget var Rabbit fick den nya bilen namnet Rabbit Pickup.

Kunde inte kallas Caddy
Några år senare började man bygga bilen i Europa. Där tyckte man tydligen att den var en egen modell – inte bara en lastversion av Golf – och kallade den Caddy. Detta namn hade man dock troligen inte kunnat använda i USA även om man hade velat skilja på Rabbit och dess pickupversion. I USA är Caddy nämligen ett etablerat smeknamn på bilmärket Cadillac.
Bilen Caddy baserades alltså på en bil som i stort sett var en Golf. Men trots kopplingen mellan golf och caddie är modellen Golf som sagt uppkallad efter en vind – inte efter sporten.
Rabbit Pickup är förstås nära släkt med Rabbit – det hörs ju på namnet. Och kanske kan man säga att Golf och Caddy är syskon. Men det finns andra släktingar också. Enligt den tyska Caddy-entusiastföreningen Caddyfreunde (”Caddyvänner”) är Fridolin förfader till Caddy – eller åtminstone till de Caddyer som inte är pickuper. Caddyfreunde anser nämligen att Fridolin lade grunden till en helt ny fordonsfamilj inom Volkswagen: bilar med skjutdörrar, stor lastförmåga och med lastutrymme som sitter ihop med förarutrymmet. I denna gren av släkten Volkswagen föddes 2004 Caddy Life, personbilsvarianten av det lastfordon 25 år tidigare föddes som en variant av en personbil.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!