Bilar från A till Ö: Brunn – kändisars källa till körglädje

Minst tre olika bilmärken har burit namnet Brunn. Det som de tre har gemensamt är att de alla skapades under det första årtiondet på 1900-talet och att de alla fått sina namn från personer som hetat Brunn i efternamn. Två av Brunn-bilmärkena har dock särskilt mycket som förenar dem.

Grävande i olika källor ger oss informationen att den första Brunn-bilen var dansk. Om detta bilmärke kan man dock inte pumpa upp så mycket mer än så. Bilmärket verkar i alla fall ha tillverkats av Holger Brunn i Köpenhamn under åren 1901 till 1905. Holger Brunn verkar dessutom ha byggt motorcyklar. Det fordon som benämns Brunn-bilen kan möjligen ha varit tre- eller fyrhjuliga varianter av märkets motorcyklar.
Nästa Brunn var amerikansk. Den byggdes av Brunn’s Carriage Manufactory (på svenska ungefär ”Brunns vagnmakeri”) i staden Buffalo i delstaten New York. Familjen Brunn kom från Tyskland, där de flesta av släktens yrkesverksamma medlemmar varit låssmeder. I sitt nya hemland började man i stället tillverka vagnar. Detta får vi veta tack vare att en medlem av släkten Brunn – Franceska – gifte sig med Johann Georg Hollerith och fick sex barn. Det yngsta av dessa – Herman Hollerith – kom nämligen att bli världsberömd eftersom han räknas som den automatiska databehandlingens upphovsman. Han kom på att man kunde använda en maskin som läste hålkort för att behandla stora mängder data, vilket effektiviserade den amerikanska folkräkningen enormt. Hollerith grundade ett hålkortsdatabehandlingsmaskintillverkningsföretag – ett av de bolag som senare blev företaget IBM. Om en sådan person finns naturligtvis hinkvis med data. I en av biografierna om Herman Hollerith får vi veta att hans morbror, Henry Brunn, var en mycket skicklig vagnmakare och formgivare.

Brunn brorson till Brunn
Men morbror Henry hade inte bara ett syskonbarn som hette Herman. Det fanns också en annan Herman, eller – om man ska vara riktigt noggrann – en Hermann. Det är oklart om denne var brorson eller systerson till Henry, men de hade samma efternamn, vilket talar för att Henry torde ha varit bror till Hermanns far. Som sextonåring började Hermann A. Brunn arbeta som lärling i Henrys företag. Efter en tid hos några andra vagns- och biltillverkningsföretag kom Hermann 1905 tillbaka till Brunn’s Carriage Manufactory, där han såg till att företaget började bygga bilar. Onkel Henry var inte alls lika positivt inställd till fenomenet bilen. Hermann mindes senare att farbrodern hade sagt att ”denna högljudda, oljiga, illaluktande sak” aldrig skulle kunna bli bestående (citatet hämtat från motorhistorikern och författaren Mark Theobalds text om Brunn på webbplatsen coachbuilt.com). Året efter Hermanns återinträde i Brunn’s Carriage Manufactory kom företagets första bil. Men möjligen hade Hermann ändå lyssnat lite på sin farbror. Brunn’s första bilmodell var nämligen inte vare sig särskilt högljudd eller illaluktande – det var en elbil.

Byggde egen Brunn
Kanske kom kontroverserna om bilens framtid trots allt att borra sig in i familjen Brunn. (Det bör betonas att detta är spekulationer och att jag nu är ute på djupt vatten, för det står inget om detta i källorna. Men kanske lyckades familjen lägga locket på.) Hur som helst, år 1908, bara två år efter att Brunn-bilen börjat byggas, lämnade Hermann familjeföretaget och startade tillsammans med några andra bilbyggare bolaget Brunn & Company. Dess bilmärke Brunn kom att bli det mest framstående och långlivade av de tre bilmärkena Brunn. (Jag har förresten inte funnit några uppgifter som tyder på att det nya företagets bruk av namnet Brunn skulle ha givit upphov till några konflikter mellan Hermann och Henry.) Brunn & Co. byggde påkostade karosser på andra biltillverkares chassier. Bland företagets kunder fanns statsöverhuvuden som shahen av Iran (som beställde en guldpläterad bil), Rumäniens och Greklands kungahus samt den amerikanske presidenten Franklin D. Roosevelt. Även andra amerikanska kändisar som Katharine Hepburn och Mary Roberts Rinehart körde Brunn.
För några veckor sedan handlade Bilar från A till Ö om Brewster, som var den finaste bil kompositören Cole Porter kunde tänka sig (han hade en själv). Hans textrad ”You’re a Brewster body” är en kärleksförklaring i musikalen Anything Goes. Från kompositörskollegan Irving Berlin kom dock andra tongångar när det gällde valet av vagn. För Berlin var det bästa som fanns att sitta i en Brunn.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!