Bilar från A till Ö: Brooklands – källan till brittiska bilsegrar

Bentley-bilar brukar få sina namn från racingbanor eller delar därav eftersom bilmärket vill påminna om dess framgångar i olika tävlingar. Detta har Bilar från A till Ö berättat om tidigare. Denna gång ska det dock handla om en bana som varit av särskilt stor betydelse för både Bentley och annan brittisk bilindustri: Brooklands.

Hugh Fortescue Locke King (1848-1926) var inte bara en patriotisk engelsman och entusiastisk motorsportmänniska. Han var också – som det imposanta namnet kanske antyder – förmögen. Och det var tur för honom. Under en middag i glada vänners lag sommaren 1906 råkade han nämligen lova att han helt på egen bekostnad skulle bygga en förstklassig engelsk bilracingbana. Handen på hjärtat – vi har väl alla någon gång låtit oss ryckas med av stämningen på en bättre bjudning och lovat att vi skulle låta bygga landets främsta biltävlingsanläggning, men för Hugh Fortescue Locke King hade det kunnat bli särskilt svårt att slingra sig ur en sådan utfästelse. De glada vänner som han dinerat med var nämligen mycket mäktiga motormän inom brittisk bilindustri och de skulle säkert ha blivit betydligt mindre glada om Locke Kings löfte hade runnit ut i sanden. Så det var som sagt tur att pengarna kunde flöda fram ur herr Hugh Fortescues fickor.

Ingen strid ström av segrar
Upprinnelsen till Locke Kings storvulna löfte var att han hade besökt biltävlingar på det europeiska fastlandet och blivit besviken över att brittiska bilar inte deltagit i dessa. Han hade fått förklarat för sig att detta berodde på att det i Storbritannien inte fanns någon ordentlig bana där brittiska bilar kunde testas och tävla i höga hastigheter. Att göra detta på vanliga vägar var uteslutet. För det första var högsta tillåtna hastighet på brittiska vägar vid denna tid 20 engelska mil per timme, alltså ungefär 32 km/h. Dessutom var det förbjudet att ordna biltävlingar på allmän väg.
Locke King upplät en betydande andel av sin släktegendom till banbygget. Egendomen fanns utanför staden Weybridge, ungefär tre mil sydost om London. Släkten Locke Kings gods hette Brooklands, och detta blev också namnet på racingbanan.
Det engelska ordet ”brook” betyder ”bäck”. Och ordet ”land” betyder bland annat ”land”, ”mark”, ”teg”, ”jord”, ”egendomar” eller ”ägor”. Sammansättningen ”brooklands” borde alltså betyda ungefär ”egendomar som genomkorsas av en eller flera bäckar”. Detta är dock inte alltid fallet. När ett annat brittiskt Brooklands – det utanför Manchester – fick sitt namn var det inte en beskrivning av landskapet. Bakgrunden var i det fallet att en bankir från Manchester ägde mark på en plats vars befolkning ökade på grund av industrialisering och urbanisering. Bankiren hette Samuel Brooks. Ett järnvägsföretag ville köpa mark av Brooks för att bygga järnväg och en tågstation på platsen. Brooks gick med på att sälja marken på villkor att stationen fick namnet Brooklands. När järnvägsstationen fått sitt namn kom även det omgivande området att kallas Brooklands.
Åter till Brooklands-banan. En intensiv, nio månader lång byggtid, under vilken 2000 arbetare varit sysselsatta, utmynnade i att banan invigdes den 7 juni 1907. Då var den dock ännu inte färdigbyggd. Tanken var förstås att man skulle kunna köra varv efter varv på den 5,2 km långa ovala slingan, men vid invigningen hade början och slutet på ovalen ännu inte knutits samman.

Bromsbackar testade bromsbackar
År 1909 tillkom Test Hill (”Prövokullen” eller ”Prövobacken”), en testbana med stigningar som varierade mellan 1:4 och 1:8, där bilarnas backtagningsförmåga och bromsar sattes på prov.
Brooklands-banan blev mycket viktig för brittisk bilindustri. Därför är det kanske inte så konstigt att den brittiska biltillverkaren Bentley namngivit två olika modeller efter banan (den första Bentley Brooklands kom 1992, den andra 2008). Men före det fanns det andra Brooklands-bilar. År 1927 var det en version av den brittiska bilmodellen Riley Nine som kallades Brooklands. Och den sista generationen Ford Capri gjordes i en version som officiellt bar beteckningen 280 (vilket syftade på motorvolymen i centiliter), men som fick smeknamnet Brooklands. Denna Capri-version lackerades nämligen bara i en speciell nyans som kallades Brooklands-grön (ej att förväxla med färgtonen brittisk racing-grön, som enligt kulörkonnässörerna är något mörkare).
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!