Foto: Nobina

Big Papa: Framtidens förarlösa bussar

Förarlösa fordon är något man läser om mer och mer. Senaste artiklarna jag följt var om Teslas nya lastbilar som verkligen verkar vara på framfart. Men nu har den självkörande utvecklingen också nått Sverige och Stockholm då Nobina fått tillstånd att i Kista köra självgående bussar. Det kommer bli det första försöket här i landet med självkörande fordon på allmän väg och samtidigt det största i Norden.

Den som vill och vågar kommer kunna åka gratis med Nobinas bussprojekt som man ska testa i sex månader. Projektet heter Autopiloten och ska bedrivas i ett samarbete mellan Nobina Technology och Ericsson samt SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden. Detta kommer garanterat vara starten och grunden för delar av framtidens kollektivfabrik där man kommer möjliggöra självkörande bussar på linjer där det är möjligt.
Först ut nu under 2018 är alltså Nobina som har fått tillstånd av Transportstyrelsen att köra två stycken minibussar på en sträcka som mäter 1,5 kilometer mellan Kista Galleria och Victoria Tower. Maxfarten får ej överstiga 20 km/tim och bussen måste ledsagas av en operatör som befinner sig inuti eller just utanför då bussen rullar. Bussarna som är franska har under våren 2016 testats en vecka just den sträcka som nu ska trafikeras. Det är det franska företaget EasyMile som tillverkat bussarna som har en toppfart på 40 km/tim. En laddning tar bussen cirka åtta mil och att ladda batteriet tar cirka åtta timmar.
I Umeå har man satsat hårt sedan många år tillbaka på miljövänliga bussar. Men hur tänker man kring självgående bussar undrade jag och ställde frågan till Fredrik Forsell som är kollektivtrafikchef här i Umeå.
– Vi har inte kommit så långt i de diskussionerna om än vi har haft med dem på våra möten. Vi har arbetat hårt med miljön men ser med spänning fram mot utvecklingen och utmaningen med självkörande fordon. Det vore kul att i framtiden kunna testa detta på någon linje här i vårt nordliga klimat. Fordonen sägs ju vara känsliga för det som är runt om och vi har ju snön bland annat som en utmaning.
Nobinas projekt kommer bli intressant att följa. Jag hoppas också att det leder vidare till en tuffare utmaning, just det att kanske låta Umeå vara en försöksort för vidare utveckling. Kanske rent av linje 1 mellan Ersboda och NUS så kan jag ju dagligen följa hur det går då bussen numera är mitt nya sätt att vara lite miljövänligare, i vart fall vintertid då det inte är MC-väder.
MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Fler Artiklar
Klicka och läs!