Foto: Peter Öberg

Nedräkning i 24 dagar

De som är vuxna idag förknippar nog främst ordet adventskalender (eller julkalender) med sådana av papp med luckor som öppnas varje dag fram till julafton. Samt den julkalender som sänds på tv, så klart. Men idag finns kalendrar som är betydligt mer påkostade än de gamla vanliga av papper. Utbudet av presentkalendrar har formligen exploderat, och det inte bara för barn utan även för vuxna. – I år har vi fler presentkalendrar än någonsin inom skönhet, en fördubbling mot föregående år, säger Monica Hultgren på Åhléns.

Att som barn varje dag i december fram till julafton öppna en ny lucka på sin adventskalender både ökar förväntningarna inför julafton och hjälper till att hålla dem i schack. Förr hade man det gott ordnat om man inte bara hade en pappkalender utan också en chokladkalender, men de senaste åren har det blivit allt vanligare med mer påkostade presentkalendrar. Idag är det nog många barn som önskar, eller kanske till och med förväntar, sig en kalender från till exempel Lego eller Disney där varje lucka innehåller en liten pryl eller leksak.
Maria Bodegård på internetleksaksbutiken Stor & Liten berättar att intresset för presentkalendrar ökar stadigt.
– Primärt är de kopplade till starka licenser, säger Maria.
Med licenser avses varumärken – som Bamse, Mumin, My little pony, Disneys Frost, Star Wars och så vidare. Lego var något av en föregångare med presentkalendrar och säljer idag flera varianter, bland annat en Star Wars-kalender.
Vilken är storsäljaren i år?
– För tidigt att säga, men segmentet säljer bra, säger Maria.

Ökat intresse för skönhet
Den största förändringen rör dock utbudet för vuxna, vilket ökat explosionsartat de senaste åren. Här är kalendrar med smink, hudvård, nagellack och andra skönhetsprodukter den största kategorin. The Body Shop säljer för sjätte året i rad egna kalendrar. Kicks har också sin egen kalender, precis som ett stort antal tillverkare av skönhetsprodukter. På Åhléns, som säljer kalendrar för både vuxna och för barn, märker man av det växande intresset.
– Intresset för Åhléns presentkalendrar för vuxna har verkligen tagit fart och ökat starkt under senare år, berättar Monica Hultgren som är informatör på Åhléns. Hon fortsätter:
– I år har vi fler presentkalendrar än någonsin inom skönhet, det är en fördubbling mot föregående år. Vi säljer många olika adventskalendrar med makeup- och hudvårdsprodukter på samtliga varuhus, samt även chokladkalendrar på våra större varuhus.

Lyx för vuxna
Just godsaker som choklad och lakrits är också en stor kategori inom presentkalendrar för vuxna. Dessa kalendrar är betydligt mer påkostade än de chokladkalendrar som säljs i matbutiker för någon tia. Smyckes- och accessoarkalendrar förekommer också, och kalendrar med te, doftljus och mousserande drycker. Även om lyx och välbefinnande dominerar utbudet kan man hitta kalendrar med helt andra saker, som till exempel verktyg, datorprodukter, pyssel och byggsatser.
Priserna rör sig från kring hundralappen till flera tusen kronor för en vuxenkalender. Vad gäller presentkalendrarna för barn är ett vanligt pris kring tvåhundra kronor. För hushåll med många barn eller begränsade resurser kan presentkalendrarna bli en dyr affär, inte minst då kostnaden adderas till de ”riktiga” julklapparna på julafton.
Faktum kvarstår att presentkalendrarna är populärare än någonsin och att vi sannolikt kommer få se mer av dem i framtiden.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!