Bilar från A till Ö: Bravo ropades in igen

”Bravo” ropar man till den som gör något bra. Och många måste ha tyckt att Bravo är ett bra bilnamn, för namnet har gästspelat hos biltillverkare i flera olika länder. Hos Fiat tyckte man till och med att namnet var så bra att man tog det da capo.

Det italienska ordet ”bravo” betyder bland annat ”bra”, ”god”, ”duktig”, ”skicklig”, ”kunnig”, ”förträfflig”, ”ärlig”, ”hederlig”, ”rättfram”, ”godhjärtad”, ”generös”, ”modig” eller ”oförskräckt”. Ordet ”bravo” har för övrigt via franska och tyska givit upphov till det svenska ordet ”bra”. Det italienska ordet finns dessutom som lånord i flera olika språk, framför allt som uppskattande utrop i samband med storartade prestationer, till exempel från en artist på en scen. På grund av att ordet är känt i flera språk och är lätt att uttala har ”bravo” också blivit beteckning för bokstaven B i den internationella civila luftfartsorganisationen ICAO:s bokstaveringsalfabet.
Namnet ”Bravo” har också burits av flera olika bilar. Först bland de Bravo-bilar som här ska behandlas var det franska bilmärke som byggdes av företaget N. H. Bravo i Clichy. Företaget (och bilmärket) var troligen uppkallat efter en person som hette Bravo i efternamn. Bilmärket existerade endast under år 1900. Bravo-bilen hade plats för sex personer, så det var troligen en ganska stor bil. Särskilt stor var däremot inte den tvåcylindriga, tyska Bravo som byggdes 21 år senare. Den tillverkades av företaget Union-Kleinauto-Werke (på svenska ungefär ”Union-småbil-verken”) i staden Mannheim.

Brasiliansk Bravo-bubbla
Det har också funnits en brasiliansk Bravo. Den tillverkades i början av 1980-talet. Bravo-bilen bestod av ett chassi från Volkswagen Typ 1 och på detta byggdes en sportbilsliknande kaross av glasfiberarmerad plast.
Även japanska bilar har burit namnet Bravo. Minibuss-versionen av den fyrkantiga lilla Mitsubishi-modellen Minicab hette på hemmamarknaden Bravo under 90-talet. Och i Australien har Mazda marknadsfört en pickup med modellnamnet Bravo.
Naturligtvis måste bilen Bravo även finnas i namnets ”hemland”, Italien. Lamborghini byggde 1974 en konceptbil som hette så. Men de mest kända Bravo-bilarna torde vara de Fiat-modeller som bar detta namn. Fiat var faktiskt så förtjust i namnet Bravo att företaget använde namnet i två olika omgångar. Den första Fiat-Bravon byggdes under åren 1996 till 2001. I likhet med de flesta av sina Bravo-bröder i olika länder var Fiats första bil med detta namn ganska liten till växten – bara fyra meter lång. När företaget några år senare började om med Bravo hade den dock vuxit. Den modell som tillverkades under åren 2007 till 2014 var drygt 4,3 meter.

Såg olika ut i ändelserna
Adjektivet ”bravo” har maskulint genus. Men det fanns också en femininare Fiat: Brava. I Italien gör man skillnad mellan ändelserna och man lär knappast höra en italiensk operapublik ropa ”bravo” till den kvinnliga stjärnan (och om det var flera som var bra skulle man inte höra vare sig ”bravo” eller ”brava” utan ”bravi”). Förutom genusböjningen var skillnaden mellan de båda bilarna i familjen Bra framför allt att Bravo hade tre dörrar medan Brava hade fem. Herr och fru Bra såg dessutom lite olika ut bakifrån.
Men varför var namnet så bra att Fiat använde det inte bara en gång utan två – och inte bara med en genusändelse utan två? Maria Johansson, informationschef på svenska Fiat, vet tyvärr inte varför Fiat valde namnet Bravo. Hon har haft vänligheten att forska om detta inom Fiat-koncernen, men har i skrivande stund inte fått fram något svar. Motorjournalisten Luca Ciferri har dock fått följande förklaring till namnet från sin namne Luca De Meo (då varumärkeschef på Fiat, nu operativ chef för biltillverkaren Seat): ”Vi valde Bravo för att det är ett av de få italienska ord som är vanligt även i flera främmande språk.”
Att antalet italienska ord som används även i andra språk skulle vara litet, det är nästan överdrivet blygsamt av italienaren De Meo, men det är så Ciferri citerar honom i webbtidningen Automotive News Europe den 26 juni 2006, i samband med att det stod klart att Fiat skulle återanvända namnet Bravo. Ytterligare en anledning till att Fiat valde att återkomma till modellnamnet var kanske att företaget ville påminna om att den bil som bar namnet i första omgången faktiskt gjorde skäl för sitt namn: Bravo/Brava blev Årets bil i Europa när den kom 1996.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!