Bilar från A till Ö: Brabus busbra bilar

Det tyska ordet ”Bus” betyder ”buss”. Och företagsnamnet BRABUS får oss kanske att tänka på en firma som tycker att den tillverkar förstklassiga busskarosser. Men de flesta produkter som kommer från fordonsfabriken BRABUS har faktiskt inte alls särskilt mycket gemensamt med bussar. Det skulle väl i så fall vara antalet hästkrafter.

Bland Brabus bilmodellbeteckningar finns namn som Brabus 700, Brabus Rocket 900 och Brabus 550 Adventure. Namnen är i flera fall helt självförklarande. Rocket är ett engelskt ord som betyder ”raket” och bilen har likt en rymdraket en snabb acceleration (och en ohygglig bränsleförbrukning). Och om man vet att det engelska ordet ”adventure” betyder ”äventyr” så kommer det nog inte som någon överraskning att Brabus 550 Adventure är fyrhjulsdriven, har hög markfrigång och är utrustad med vinsch, skyddsbåge i fronten och takmonterade ljus.
Det som dock kanske inte är helt självklart med dessa modellnamn är vad siffrorna betyder. När tresiffriga tal ingår i modellbeteckningar anger de ofta motorvolymen. Men i Brabus fall är det inte slagvolymen, vare sig i milliliter eller centiliter, som siffrorna syftar på – det är antalet hästkrafter. Och med detta sagt kan det kanske vara lämpligt med ett litet förtydligande. Det sades inledningsvis att om det var något som Brabus bilar hade gemensamt med bussar så var det väl antalet hästkrafter. Men det är mycket ovanligt att bussmotorer har 900, 700 eller ens 550 hästkrafter.

Världens dyraste pirat-kopior?
När man tittar närmare på Brabus bilmodeller tycker man kanske att de påminner om något. Och, jovisst, alla bilar ser ju likadana ut nuförtiden, brukar jag ju gnälla. Men de produkter som kommer från det tyska fordonsföretaget Brabus påminner alldeles särskilt mycket om bilar som kommer från andra företag.
Ta till exempel de modeller som nämndes ovan: Brabus Rocket 900, Brabus 700 och Brabus 550 Adventure. Om man skulle byta ut lite fälgar och spoilrar och om man skulle ta bort emblemet med ett stort B inuti en cirkel och byta ut det mot ... en treuddig stjärna? Då ser vi att dessa Brabus-bilar påminner väldigt mycket om en annan tysk biltillverkares produkter. Är Brabus alltså bara världens dyraste piratkopior? Nej, trots att modellerna heter sådant som Brabus Rocket 900 och trots att fabriken sätter Brabus-emblemet på sina produkter utger sig Brabus inte för att vara något bilmärke. I likhet med företag som AC Schnitzer och AMG, som Bilar från A till Ö tidigare berättat om, är Brabus ett exempel på det som i Tyskland kallas Tuner, alltså ett företag som bygger om befintliga bilmodeller och ger dem exempelvis starkare motorer, vassare chassier, häftigare fälgar eller delvis nya karosser. (Det tyska ordet ”Tuner” kommer från engelskans ”tuner”, som betyder bland annat ”trimmare”.)
Man kan dock konstatera att svaret vad som ska betraktas som en biltillverkare är ganska godtyckligt och bygger nog mer på de överenskommelser som respektive företag har med de bilmärken som tillhandahåller ”råvarorna” än på vad som verkligen görs inne i fabrikerna. Företaget Alpina, som Bilar från A till Ö också berättat om, kallar sig sålunda biltillverkare trots att Alpina bearbetar BMW-bilar på ungefär samma sätt som AC Schnitzer gör med BMW och Mini eller på ungefär samma sätt som AMG gör med Mercedes-Benz.

Bra med buss
Det som skiljer Brabus från AC Schnitzer, Alpina och AMG är dock att Brabus samarbetar med flera olika företagskoncerner. Brabus bygger om bilar från bland andra Mercedes-Benz, Smart, Ferrari och Tesla. Till Brabus kan du som privatperson dessutom komma med din egen gamla bil och få den ”tunad”. Men det kostar förstås. Brabus priser är ofta av den magnituden att man börjar tycka att det är ganska bra att åka buss.
Att Brabus inte är något bilmärke utan en Tuner, det får vi veta av Dalibor Erakovic på BRABUS PR- och annonsavdelning. Erakovic berättar också bakgrunden till företagsnamnet: Det var Bodo Buschmann som 1977 grundade företaget tillsammans med sin studiekamrat Klaus Brachmann. Namnet ”Brabus” är sammanfogat av de första bokstäverna i namnen Brachmann och Buschmann. Brachmann sålde senare sin del av företaget till Buschmann för 1000 DM. Bodo Buschmann finns kvar i företaget och är än idag dess vd.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!