Foto: Mikael "Big Papa" Bergström

Big Papa: Umeås egen Marlboro Man

Nu börjar ju säsongen för motorcyklar vara över för oss som bor här uppe i norra Sverige. Och många är vi som ”vintrar” nu då mc-kulturen och intresset för motorcyklar i Umeå är större än någonsin. En av alla lokala bikers som just nu håller på at vintra sin hoj är Janne Larvia. Jag passade på att stanna till i deras garage och få ta del av familjens ”Drake” innan den får vintertäcket över sig.

Janne bor på Teg med sin familj och är en välkänd motorprofil i Umeå för oss med nalta olja i ådrorna. Jag och Janne har växt upp sida vid sida, från tiden på Berghem där vi tjyvkörde mopeder i ungdomen för att sedan frälsas in i livet med stora amerikanska jänkare. Vi har båda testat det mesta som pyser och låter och luktar olja och gått från många cylindrar och hästkrafter till numera bara två stycken cylindrar, och då med hyfsat rejäla kolvstorlekar istället. Janne kör idag en Harley Davidson Softail från 2004 som har en V-twin motor på 1449 cc och 78 hk som original. Jannes HD är långt ifrån original och verkligen brano eljest.
Som vanligt då det gäller motorhobby har allt sin historia. Så även Janne och hustrun Susanne som älskar ”puckeln” därbak på hojen, och sedan de träffades alltid suttit jämte eller bakpå. Janne var på en pokerresa nere i Stockholm då han blev tipsad av en bekant att det stod något grymt häftigt och vackert i ett skyltfönster. Janne var inte ute efter att köpa en hoj, men kompisen visste vad Janne gick igång på varför denne tyckte att Janne i vart fall skulle åka förbi och titta på den. Sagt och gjort kunde Janne inte motstå ”Red Dragon”. Nu återstod bara att övertyga frugan om att detta var den hoj som Janne alltid velat ha.
Janne har tidigare haft fyra stycken olika modeller av just Harley Davidson och ser inte bara hojen som hoj utan HD som en livsstil. Susanne tycker lika mycket om livet med motorcykel även om hon inte kör själv utan hellre åker med, så länge solen skiner. Så att fråga henne om ett eventuellt köp var inte så svårt. Men den kvinnliga listen nyttjades varför Susanne passade på då att få köpa sin efterlängtade katt, Iron Ike. Så veckan efter stod en ny HD i garaget och en ny katt flyttade in hos familjen.
Innan hojen lackades byggdes ramen om rejält av Ace Performance Cycles och Tolle. För oss hojåkare innebär det välkänd kvalitet in i minsta detalj. Motorn har ju också haft en handpåläggning varför den fått nya kammar med mera och ökat kubiken till 1650. Då jag frågar om hästkrafterna ler bara Janne stort. Grenrören är handböjda utan svetsfogar och till det ett monterat Super Trapp-system som ger Harleyn ett grymt sound som bara HD kan leverera. I alla fall nästan bara, för numera konkurrerar ju Indians hojar också, men där slår Janne dövörat till då jag tar upp det och visar de specialbyggda Erixon-customfälgarna och den nya vinkeln på framgaffeln. Allt är byggt och genomtänkt i minsta detalj.
Mikael "Big Papa" Bergström

Fler Artiklar
Klicka och läs!