Bilar från A till Ö: Boss – chef över ponnybilflocken

Det engelska ordet ”boss” betyder ”chef”. Det används ofta om något som är bra. Att göra något ”like a boss” (”som en chef”) innebär att göra det på ett skickligt, snyggt eller kraftfullt sätt. Och när den amerikanske musikern Bruce Springsteens fans kallar honom ”The Boss” är det ett tecken på tillgivenhet och vördnad. Eftersom ordet är kort och laddat med positiva associationer är det inte konstigt att det också använts som namn på bland annat bilar.

Den första Boss-bilen var troligen den ångdrivna bil som från 1897 till 1909 tillverkades av Boss Knitting Machine Works (”Boss stickmaskinsfabriker”) i staden Reading i den amerikanska delstaten Pennsylvania. Detta verkstadsföretag grundades 1892 av James L. Eck. Som firmanamnet antyder producerade företaget först maskiner som stickade kläder, men började sedan tillverka den ångdrivna bilen Boss. Under åren 1904 och 1905 fanns det dessutom en annan amerikansk bil som hette Boss. Den hade vanlig förbränningsmotor och tillverkades i staden Massillon i Ohio av Long-Crawford Automobile Company (”Long-Crawfords automobilföretag”). Och ytterligare en bil med samma namn (denna gång dock stavat B.O.S.S.) verkar ha tillverkats under år 1911 i staden Detroit i delstaten Michigan.

Små och snabba
Den mest kända Boss-bilen torde dock vara Ford Mustang Boss. Modellen Mustang, som kom 1964, gav upphov till smeknamnet på en ny kategori bilar: pony cars (”ponnybilar”). Mustang, vars namn kom från en ras nordamerikanska vildhästar, var den mest kända och mest sålda bilen i produktkategorin. Men smeknamnet kan också ha syftat på dels att bilarna med amerikanska mått mätt inte var särskilt stora, dels att de tilltänkta köparna inte sågs som helt fullvuxna. Den tänkta målgruppen för denna typ av bilar var nämligen ungdomar.
En av människorna bakom Mustangen var Ford-chefen Lee Iacocca. Det var han som ville att företaget skulle bygga en sportig version av Ford Falcon, vilket ledde fram till modellen Mustang. Iacocca var också den Ford-företrädare som insåg att en biltillverkare som ville vinna ungdomarnas hjärtan (och pengar) borde satsa på en sportig image samt sträva efter den publicitet som racingframgångar ger, skriver motorjournalisten och Mustangentusiasten Donald Farr i boken Mustang Boss 302. From Racing Legend to Modern Muscle Car. Sambandet mellan racer-reklamen och försäljningen uttrycktes i det interna Ford-slagordet ”Win on Sunday, Sell on Monday.” (”Vinn på söndagen, sälj på måndagen.”) Iacocca såg till att Ford satsade stort på så kallad stock car racing, alltså tävlingar på racerbanor med bilar som – till skillnad från ”riktiga” racerbilar – åtminstone i någon mån byggde på standardvagnar (det engelska ordet ”stock” betyder bland annat ”lager” eller ”bestånd”).

Byggdes för banan
Standardvagnsracingens regler innebar att ett visst antal exemplar av en bilmodell måste säljas för gatubruk för att bilen i fråga skulle få tävla på racerbanorna. Detta innebar att en biltillverkare byggde tekniskt avancerade standardvagnar i små volymer i syfte att kunna ställa upp i tävlingarna, vilket man hoppades skulle leda till segrar, vilket i sin tur skulle leda till att fler människor köpte biltillverkarens massproducerade bilar. En bil som kom till på detta sätt var Mustang Boss 302. Talet 302 i modellversionsbeteckningen kommer helt enkelt från motorvolymen, 302 kubiktum (4 949 kubikcentimeter).
När det gäller ursprunget till namnet ”Boss” finns det däremot flera olika förklaringar. Enligt en av dem ville Ford-chefen Semon Knudsen att bilen i fråga skulle vara en Ford alltigenom och att det alltså inte skulle stå ”Shelby” eller något annat på den. (Biltillverkaren Shelby hade tidigare hjälpt Ford att bygga tävlingsbilar.) Exakt hur man kommer från detta uttalande till namnet ”Boss” är oklart, men troligen är tanken att eftersom projektet var så viktigt för Knudsen så blev fordonet i fråga ”chefens bil”. Enligt en annan förklaring, som förordas av bland andra svenska Fords informationschef Erik Lindham, var det någon nyfiken person som frågade Ford-designern Larry Shinoda vad han jobbade med just då. Eftersom arbetet med att ta fram Ford Mustang 302 var hemligt svarade Shinoda undvikande ”the boss’s car” (på svenska ”chefens bil”).
Den ursprungliga Boss 302 byggdes under åren 1969 och 1970. Men för några år sedan blåste Ford nytt liv i namnet och använde det på en Mustang som tillverkades under 2012 och 2013.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!