Bilar från A till Ö: Borgward – byggda i Bremen och Beijing

Borgward var ett av 1900-talets mest kända bilmärken. Men kanske kommer även detta århundrades barn att lära sig känna igen det rombformade kylaremblemet – åtminstone tjugohundratalets kinesiska barn.

Bilmärket Borgward har fått sitt namn från grundaren, Carl Friedrich Wilhelm Borgward (1890–1963). Efter att ha tillverkat däck och kylare började Borgwards bolag 1924 bygga hela fordon. Företagets första fortskaffningsmedel var Blitzkarre (på svenska ungefär ”Blixtkärra”), en trehjulig packmoped som bland annat användes av det tyska postverket.
Förutom bilmärket Borgward byggde bolaget Borgward också bilmärkena Goliath, Hansa och Lloyd. Borgwards mest sålda – och troligen också mest kända – bilmodell, Isabella, började som Hansa 1500 (där talet 1500 förstås betecknar motorstorleken i kubikcentimeter). Namnet Isabella lär ha kommit till mer eller mindre av en slump. Enligt en legend av okänd sanningshalt ska Carl Borgward ha tillfrågats hur de dittills hemliga testbilarna skulle märkas inför provkörningar ute i trafiken. Han uppges ha svarat: ”Det är mig likgiltigt. Ni kan skriva ’Isabella’ vad mig anbelangar.” Marknadsföringsmänniskorna gillade chefens infall och namnet fastnade.

Betonade Bremen
När Borgward strax efter första världskriget grundade sitt bolag fanns det bland tyska företag en tradition av att framhäva delstatstillhörighet. Detta bidrog till att BMW (Bayerische Motoren Werke) valde sitt namn och logotypen med färger från den bayerska flaggan, vilket Bilar från A till Ö berättade om för några veckor sedan. Och Borgward betonade att bolaget fanns i Bremen genom att använda ett rutmönster från delstatens flagga. Men medan BMW hade en cirkel runt sitt rutmönster fick Borgward-bilarna en romb på kylargrillen.
I den svenska marknadsföringen av bilmärket Borgward använde man devisen ”bilar byggda i Bremen”. Allitterationer är ju alltid alldeles underbara, men det är ändå oklart varför generalagenten tyckte att just denna slogan var så säljande. Att tysk tillverkningsindustri förknippas med ordning och reda, precision och pålitlighet, det är ju en sak. Men att svenskarna skulle uppfatta just Bremen som det högkvalitativa bilbyggandets hemort, det känns inte lika självklart.
Borgward-bilarna byggdes i mer än en miljon exemplar. Men i början av 60-talet mötte man motgångar och 1961 gick företaget i konkurs. Bland de förklaringar som framförts finns bland annat att det var dyrt att tillverka tekniskt avancerade bilar. Dessutom byggdes bolagets olika bilmärken var för sig, i olika fabriker, utan några betydande stordriftsfördelar. Men det har också hävdats att det var onödigt att försätta företaget i konkurs. På grund av en krånglig företagsstruktur kunde man inte få överblick över de tillgångar som fanns. När alla fordringsägare hade fått betalt fanns det enligt uppgift miljontals D-mark kvar i koncernen.

Fick nytt liv
Oavsett hur det förhåller sig med detta – företaget försvann och bilmärket Borgward begravdes. På senare år har dock det avsomnade märket återuppstått. På bilsalongen i Genève 2015 berättade Borgward att nya bilar skulle byggas. Den första 2000-tals-Borgward som presenterades var stadsjeepen BX7. Senare kom den mindre BX5.
Bland Borgward-nostalgiker har de nya bilarna fått ett ganska kyligt mottagande. Kritiken från borgwardianerna handlar framför allt om att det förutom namnet inte finns någon tydlig koppling mellan de klassiska bilarnas formspråk och de nya stadsjeeparna. Å andra sidan är det inte dessa nostalgiker som företaget nu försöker tillfredsställa. Med de nya bilarna vänder sig Borgward framför allt mot målgruppen rika kineser. Därför är det kanske inte konstigt att de nya Borgward-bilarna byggs tillsammans med den Beijing-baserade buss-, lastbils- och jordbruksmaskintillverkaren Foton. Detta kanske också kan förklara att BX-bilarna blivit mer lastbilslika än exempelvis den nätta och lätta Isabella.
Men det verkar finnas något att hoppas på även för nostalgikerna. För några veckor sedan, på bilsalongen i Frankfurt, presenterade Borgward nämligen konceptbilen Isabella, som enligt chefsdesignern Anders Warming för vidare mycket av formgivningsarvet från den ursprungliga Isabella. Längst fram finns förstås den klassiska romben. Men denna gång sitter den inte på någon kylargrill, för 2000-talets Isabella är en elbil.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!