Högtflygande planer

Lika länge som flygplan och bilar varit en del vår vardag har drömmen om att kombinera de båda funnits. Försök har gjorts under åren, men det är först nu, med hjälp av modern teknik, som drömmen ser ut att bli verklighet. Bil & Bostad tar en titt på de flygande bilar som finns och är på gång.

Den flygande bilen har en lång men, än så länge, inte särskilt framgångsrik historia. Lika länge som drömmen om att kunna fälla ut vingar eller propellrar på bilen och skippa marktrafiken funnits, lika länge har också hindren som satt stopp för det breda genombrottet varit där.
Ett hinder har varit kostnaden – det kostar helt enkelt mer att tillverka och använda ett flygande fordon än en vanlig bil. Ett annat hinder har varit krångligheten – det måste fungera rent praktiskt och vara enkelt för en vanlig person att använda fordonet i sin vardag. Ett tredje aber rör säkerheten – dels för själva det flygande fordonet, dels hur man löser en situation med en mängd fordon som flyger hit och dit (även om detta hittills blott varit ett teoretiskt problem).
Inga av de projekt och prototyper som togs fram under 1900-talet slog igenom. Men nu är något på väg att hända. Stora teknik- och it-företag – som Airbus, Toyota, Daimler, Geely och Uber – är involverade i olika projekt, samtidigt som fler än en uppstickare stoltserar med att just deras modell är ”den första praktiska flygande bilen”. På sätt och vis påminner situationen om den i både bilens och flygplanets barndom med olika uppfinnare och innovativa företag som ville vara med på banan – eller först upp i luften.
Vem styr?
Framsteg inom drönarteknik, möjlighet till vertikal uppstigning och landning, självbalansering, bättre och lättare motorer och material samt allmänt tillgänglig avancerad datorteknik innebär att flera av de knutar som stoppat den personliga flygande bilen från att bli verklighet nu är på väg att lösas upp. När fordon blir autonoma, alltså kan flyga själva utan en mänsklig pilot, löser detta i alla fall delvis ett par av hindren, förutsatt att det finns en standard för kommunikation fordonen emellan samt tydliga lagar och regler.
Förutom autonoma, självflygande fordon utvecklas också flera mer ”klassiska” flygande bilar som kräver en mänsklig pilot som rattar dem. För att få bruka dessa i luften behövs då flygcertifikat, och i de fall de inte kan lyfta vertikalt även tillgång till start- och landningsbana.
Om den flygande bilen någonsin kommer att bli lika vanlig som den mer jordnära varianten är tveksamt. Och kanske blir det inte en bil med utfällbara vingar som man tidigare tänkt sig den, utan en eldriven, självflygande drönartaxi. Idéerna är många, vilket man kan se i vår sammanställning i den tryckta tidningen av några av de mest intressanta projekten just nu.
PETER ÖBERG

Fler Artiklar
Klicka och läs!