Bilar från A till Ö: Bond inget för Bond

Bilarna spelar centrala roller i filmerna om James Bond. Han har kört bland annat Rolls-Royce, Aston Martin, Lotus, BMW, Ford och Toyota. Men ingen av de bilar som kördes av Bond var en Bond, vare sig i böckerna eller i filmerna. Kanske klarade inte ens Q att få plats med de erforderliga kulsprutorna, raketgevären och jetmotorerna i en bil som vägde 140 kilo.

Agent 007 flänger runt i världen och försvarar fosterlandet i hennes majestäts hemliga tjänst. Någon uppseendeväckande nationalism uppvisar han dock inte när det gäller val av bilar. Visst kör Bond oftast brittiska bilmärken som Aston-Martin, Rolls-Royce, Bentley, Sunbeam och Lotus, men också bilmärken med amerikansk, tysk, fransk, japansk och indisk härkomst flimrar förbi. Om det hade varit så att bara brittiska bilar blev Bond-bilar så hade kanske något av de bilmärken som delar filmfigurens efternamn kunnat komma i fråga. Så blev det nu inte. Men åtminstone ett av dem lyckades ändå bli oförglömligt.
Det första – men mindre kända – av de båda brittiska bilmärken som burit namnet Bond var det som byggdes av företaget F. W. Bond & Co. i Brighouse från 1922 till 1928. Företaget fick sitt namn från grundaren Frederick William Bond (1890–1943). Under de första åren tillverkades endast ganska stora bilar med fyr- och sexcylindriga motorer. År 1927 kom dock en sportmodell som var betydligt mindre.

Marknad för mikrobilar
Ännu mindre var Bond Minicar, en mikrobil som kom 1948. Efter andra världskriget dök det upp många olika mikrobilsmärken, både i Storbritannien och i andra europeiska länder. Att dessa så kallade bubble cars bubblade upp just efter kriget berodde dels på råvarubrist, dels konsumenternas krigsskadade köpkraft – de hade inte råd med stora bilar. Senare, på femtiotalet, blev det bensinbrist som en följd av konflikter i Mellanöstern, vilket också främjade mikrobilsmarknaden.
Bond var en i många avseenden speciell – för att inte säga konstig – bil. Den hade framhjulsdrift, men även om detta var ovanligt på 40-talet var det inte unikt. Inte heller var det särskilt anmärkningsvärt att bilen hade tre hjul – flera av mikrobilarna var just trehjulingar. Inte ens det faktum att Bond Minicar var etthjulsdriven var det konstigaste med bilen. Det underligaste var nog att motorn flyttades när föraren vred på ratten. Motorn drev framhjulet via en kedja. Eftersom framhjulet också var det hjul varmed bilen styrdes, var motorn monterad så att när framhjulet vreds, vreds hela motorn åt samma håll. Motorn satt framför framhjulet. Den korta bilen behövde därför ha en oproportionerligt lång motorhuv.

Framhjul på tvären
Till bilens egenheter hör också att den helt saknade fjädring. Det enda som tog emot vägens ojämnheter var däcken. Även backväxel saknades. Detta innebar dock i praktiken inget problem. För det första var en Minicar så lätt att de flesta förare kunde baxa bilen bakåt för hand. För det andra: Om man hade parkerat med fronten mot en vägg så behövde man bara vrida på ratten tills framhjulet svängts nästan 90 grader åt sidan. Sedan var det bara att köra. Framhjulet ritade då en cirkel, i vilken bakhjulen utgjorde centrum. För den som verkligen, verkligen ville backa fanns dock ytterligare en möjlighet (åtminstone på senare årsmodeller): Motorn stoppades och startmotorns rotationsriktning ändrades. När bilmotorn sedan startades gick den baklänges.
Tack vare att karossen var av glasfiberarmerad plast, att bilen var så liten och att man sparat in på sådana ”onödiga” detaljer som backväxel, drivaxlar, fjädrar, länkarmar och stötdämpare, kunde Minicar göras mycket lätt. De första årsmodellerna vägde bara 140 kg (utan förare och passagerare).
Många mikrobilar blev kortlivade, men inte Minicar. Trots (eller kanske på grund av) sina egenheter blev Bond den brittiska ”bubbelbil” som tillverkades under längst tid. Bilmärket upphörde dock 1969, när konkurrenten Reliant köpte upp Bond Cars Ltd. Minicar konkurrerade nämligen med Reliants egen trehjuling, Robin.
Bond Minicar konstruerades av flygplansformgivaren Laurie Bond och uppkallades därför efter honom. Han kom senare att konstruera mikrobilen Unicar samt den lilla, lätta sportbilen Berkeley, som Bilar från A till Ö tidigare berättat om.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!