Foto: Mikael ”Big Papa” Bergström

Big Papa: Absolut ingen bilskrot

För den oinvigde så kanske man tror att det är en bilskrot som man svänger in på hemma hos Mats Hansson och Camilla Collin Hanssons gårdsplan strax utanför Umeå. Men så är inte fallet. Jag har länge funderat på att svänga in till dem då jag sett det lysa i familjens maskinhall om kvällarna då man passerat. Och jag känner till familjens hobby, gammalt amerikanskt gjutjärn med kraftiga motorer, många självimporterade, så jag visste att där skulle finnas godis för den med olja i ådrorna.

Att importera bilar idag är inte helt enkelt. I Sverige har det länge kantats av svårigheter – galet säger jag då USA-bilhobbyn ju är en stor svensk kultur numera. Jag har själv provat på att importera via en vän för länge sedan vilket gick bra då han hade stor erfarenhet och goda kontakter ”over there”.
Varför man importerar sina hobbyfordon beror ju oftast på att man söker något speciellt. De har haft och har ett enormt stort utbud av fina bilar för import till Sverige och Europa. Visst har det med tiden tunnats ur en del men det finns fortfarande bilar man kan gör klipp på, framförallt om man vill renovera själv. Det är just de bilarna Mats, Camilla och deras vänner fyller gårdsplanen med.
Då det gäller priserna i USA var de från en början låga, men har så klart ökat då efterfrågan ökat. Men vill man importera en bil idag så är det bra att veta först vad man söker. Muskelbilar, pickisar eller kanske en gammal glidare eller varför inte en gammal motorcykel. På internet finns många seriösa och så klart mindre seriösa länkar där du kan hitta din mer eller mindre udda bil. Eller så kontaktar man en lokal motorprofil, en jänkebilsveteran med kunskap, som Mats Hansson och hans kompisar, och ber om hjälp. Det kan vara en stor fördel på många sätt. Mats och hans fru Camilla har några importerade bilar på sin gård då USA-bilar är en hobby för de båda sedan barnsben. Mats har bra koll och erfarenhet kring hur man kollar historik på fordonen och vad man bör kolla innan man tar hem en bil. Man vill ju inte få hem en tidigare skrotad bil eller en bil som inte är seriöst kontrollerad innan inköp. Det kan vara värt att ta råd av någon som gjort sådant här tidigare. Sen tillkommer ju frakten till Sverige också. Det är inte bara att gå in på posten och skicka den, utan reglerna är många, det finns bättre och sämre fraktbolag, och försäkringar som man ska brottas med. Tullavgifter, moms och andra handlingar ska man också ha koll på. Risken är stor för att man får onödiga problem.
Från det man hittat bilen, ordnat med transporten, som bara den tar många veckor med båt, vill jag gärna att någon ser igenom bilen först och kollar att allt är som det ska vara. Man vet ju aldrig vad man kan hitta i bilen då det inte är helt ovanligt att den kan innehålla en spindel eller andra småkryp. En svart änka på handen är det sista jag skulle vilja se då de är en av de giftigaste spindlarna i världen.
MIKAEL "BIG PAPA" BERGSTRÖM

Fler Artiklar
Klicka och läs!