Foto: RM Auctions

Bilar från A till Ö: Bollack och hans bilar

Eventuella trogna läsare kommer eventuellt ihåg att denna spalt har handlat om det franska bilmärket Alba. År 1921 kom det en mindre version av Alba-bilen. Den kallades Bobby Alba och formgavs av minibilsfantasten Lucien Bollack. Denna gång ska Bilar från A till Ö handla om Bollack, hans bilmärke BNC och en BNC-förare som inte fick ha byxor.

Samtidigt som Bobby Alba byggdes var det en annan fransman, ingenjören Jacques Muller, som byggde en annan liten bil: J.M.K. Bollack var imponerad av denna. Så när Mullers företag fick pengabekymmer gick Bollack samman med finansmannen René Netter och köpte upp det. Företagsnamnet ändrades till Bollack, Netter et compagnie (”Bollack, Netter och kompani”), men Muller blev kvar som teknisk chef. Företaget, vars namn förkortades B.N.C., fanns i Levallois-Perret strax nordväst om Paris.
När den första BNC-modellen skulle byggas var det Mullers mikrobil som stod modell, men BNC ökade antalet motoralternativ. Det blev också möjligt att välja mellan flera olika karosser. BNC-bilen såldes således som fyrsitsig bil, som tvåsitsig sportbil och som varudistributionsbil. Bilmärket BNC är annars mest känt för små, öppna sportbilar med starkt sluttande kylargrillar. Den första modell som fick detta karaktäristiska utseende var Type Course, som kom 1927.

Typ tävling tog trofén
Det franska ordet ”type” betyder ”typ och ”course” betyder bland annat ”lopp”, ”kapplöpning” och ”tävling”. Och det gick bra för både denna modell och följande BNC-bilar på de europeiska biltävlingsbanorna. Ett lopp där BNC var särskilt framgångsrikt var 1927 års Le Bol d’Or (på svenska ungefär ”guldpokalen”). Bol d’Or är kanske mest känt som ett motorcykellopp, men fram till 1955 hade tävlingen också en klass för bilar med små motorer.
I 1927 års Bol d’Or automobile hette den segrande föraren Violette Morris (1893-1944). Med tanke på efternamnet kan man kanske få för sig att hon körde för ett brittiskt bilmärke, men så var alltså inte fallet. Hon tävlade för BNC, vilket faktiskt också de förare som kom tvåa respektive trea i loppet gjorde. Vad tvåan och trean hette har jag tyvärr inte lyckats få fram, men desto mer finns det att läsa om Violette Morris. Hon var inte bara racerförare utan också varietéartist, cyklist, fotbollsspelare, simmare, simhoppare, vattenpolospelare, spjutkastare, kulstötare, tennisspelare, boxare, brottare, tyngdlyftare, ryttare och bågskytt. Hon satte flera världsrekord och var niofaldig fransk guldmedaljör. Sagan om Morris är så fantastisk att man misstänker att delar av den inte är sanna, till exempel uppgiften att hon utövade dessa sporter samtidigt som hon rökte två till tre paket cigaretter per dag.
Man kan i alla fall konstatera att den senare delen av hennes liv inte var lika ärofyllt som den tidigare. Vid OS i Berlin 1936 ska hon enligt uppgift ha blivit rekryterad av tysk underrättelsetjänst och hon ska under de följande åren ha samarbetat med Gestapo. Därför avrättades hon 1944 av den franska motståndsrörelsen.

Fosterlandsförsvarare blev förrädare
Under första världskriget hade hon varit frivillig ambulansförare och kurir vid västfronten. Morris fick till och med medalj för sitt mod. Hur kunde denna självuppoffrande franska patriot och krigshjälte bli en simpel nazikollaboratör? Violette Morris var en person som väckte starka känslor – både beundran och hat – så det är inte lätt att veta vilka uppgifter om henne som är sanna. Men det verkar rimligt att åtminstone en del av förklaringen till Morris’ förändring finns i den bitterhet som väcktes då det franska kvinnoidrottsförbundet drog in hennes tävlingslicens på grund av hennes påstådda osedlighet. Denna osedlighet ska bestått i att hon hade relationer med kvinnor samt att hon bar byxor (!). I berättelsen om Violette Morris har vi alltså här ytterligare en del som låter helt påhittad. Men tyvärr talar mycket för att denna del är sann.
Åter till BNC. Efter att ha tillverkat små, lätta bilar började bolaget i mitten 20-talet bygga större och dyrare vagnar. I backspegeln kan man se att det var ett mindre bra beslut. 1929 kom lågkonjunkturen och efterfrågan på dyra bilar störtade. Det verkar dock som om både Bollack och Netter såg vart BNC var på väg. De kastade sig ut ur företaget 1928, strax innan kraschen var ett faktum. Men tro inte att Bollack fått nog av billack. Året efter att han lämnat BNC startade han ett nytt bilmärke. Det fick namnet Lucien Bollack. Det verkar dock som om han hade överskattat allmänhetens intresse för Lucien Bollack, ty tillverkningen av bilmärket upphörde redan 1930.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!