Bilar från A till Ö: De svarta fåglarna

I dag handlar Bilar från A till Ö om svarta fåglar från Nordamerika, eller rättare sagt om bilar som fått fågelnamn. Eller ännu rättare sagt: Om två bilar från Indiana, en som fått sitt namn från en frekvent förekommande fågel – och en annan som fått ett fågelnamn som faktiskt inte finns.

Det har i Amerikas förenta stater funnits flera bilmärken som burit namnet Black. Ordet ”black” betyder ”svart”, men detta betyder inte nödvändigtvis att alla Black-bilar var svarta. Bilmärkena verkar nämligen ha varit uppkallade efter sina upphovsmän, som alltså alla hade efternamnet Black. Först ut bland Black-bilarna var troligen den Black som under åren 1897 till 1900 tillverkades i ett okänt antal exemplar av C. H. Black Manufacturing Company (på svenska ungefär ”C. H. Blacks tillverkningsföretag”) i Indianapolis i delstaten Indiana. En ångdriven Black-bil byggdes troligen under 1902 av Seth C. Black i West Chester i delstaten Pennsylvania.

Black blev Svarta kråkan
Ytterligare en Black byggdes under åren 1906 till 1909 av Black Manufacturing Company (på svenska ungefär ”Blacks tillverkningsföretag”) i Chicago i delstaten Illinois. År 1909 inledde Black Manufacturing Co. ett samarbete med biltillverkaren Crow-Elkhart. Bilmärket Crow-Elkhart hade fått sitt namn dels från de personer som grundade företaget (doktor L. C. Crow och dennes son Martin Crow), dels från orten där företaget fanns (staden Elkhart i Indiana). Samarbetet mellan Black och Crow-Elkhart gick ut på att Black märkte om Crow-Elkhart-bilar och sålde dem under namnet Black Crow (”Svarta kråkan”).
Under år 1903 tillverkades troligen ett bilmärke som kallades Blackhawk. Men namnet Blackhawk förknippas nog ändå mest med märket Stutz, som i likhet med Black byggdes i Indianapolis. År 1928 lanserade lyxbilstillverkaren Stutz bilen Blackhawk. I Stutz’ hemstad Indianapolis tyckte tidningen The Indianapolis Star att detta var något som skulle uppmärksammas. Det blev ganska många spalter om Stutz och om Blackhawk-bilen. Bland annat hade tidningen frågat företagets vice styrelseordförande E. S. Gorrell om namnet Blackhawk. Enligt tidningen svarade Gorrell så här: ”Vi ville ha ett framstående namn på denna märkvärdiga bil, ett gammalt amerikanskt namn, ett betydelsefullt namn. Så vi valde Blackhawk. Blackhawk var en stor indianhövding och patriot, en synnerligen stilig man, högrest och med vördnadsbjudande värdighet, som gjorde allt som stod i hans makt för att få upprättelse för de oförrätter som drabbat hans illa behandlade folk, och som fick namnet Blackhawk från sin far på grund av sin oöverträffade snabbhet, uthållighet och djärvhet.”

Svarta höken var fel fågel
Den gode Gorrell verkar veta en hel del om såväl etnologi och etymologi som ornitologi, ty han fortsätter: ”Tidiga amerikaner hade den olycklig ovanan att de översatte indianska namn fel. Till exempel: Den krigare som vi kallade ’Old Rain-in-the-Face’ [på svenska ’Gamle Regn i Ansiktet’] borde ha kallats, om någon riktig översättning av namnet hade gjorts, ’The-Storm’ [på svenska ”Ovädret” eller ”Stormen”]. Och på samma sätt var ’Blackhawk’ [på svenska ’Svarthöken’] en grov amerikansk översättning av det indianska namnet ’The-bird-that-speeds-in-the-night’ [på svenska ’Fågeln som fort far fram i natten’]. Dåtidens amerikaner visste uppenbarligen inte att det inte finns någon fågel som kallas svarthök. Ornitologiskt är namnet, som det är översatt, en oriktig benämning.” (The Indianapolis Star, 19 december 1928, min översättning.)
Stutz Blackhawk tillverkades fram till 1930. Det som fick svarta höken (och hela Stutz) att störta till marken var Svarta torsdagen och Svarta tisdagen. Dessa båda dagar (24 respektive 29 oktober 1929) markerar början och slutet på den börskrasch som fick hela den amerikanska ekonomin i fritt fall och som startade 1930-talets lågkonjunktur. Märket Stutz återupplivades dock i slutet av sextiotalet av fordonsformgivaren Virgil Exner. Även den svarta höken reste sig ur askan och fick nya prålig fjäderdräkt. Det nya Stutz började 1971 bygga lyxbilen Stutz Blackhawk (som dock inte hade något annat än namnet gemensamt med 1920-talsbilen).
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!