När vardagsrummet flyttar utomhus

Sommar innebär mer tid utomhus och möjlighet att utöka hemmet ända ut i trädgården. Men då krävs rätt inredning. Bil & Bostad har stämt av med några lokala återförsäljare för att prata om utbudet av sommarens utomhusmöbler.

Gränsen mellan ute och inne kan vara hårfin. Att cykla genom ett villakvarter i Umeå under en helt vanlig högsommardag är ibland som att cykla genom någons bostad. Soffgrupper och utomhuskök tycks ha ersatt den traditionella trädgårdsmöbeln och vissa verkar inreda sin uteplats som en annan inreder sitt vardagsrum. Men kan den här bilden verkligen stämma överens med den vida verkligheten, att utomhus och inomhus nästan byter plats under sommaren. Vad är det egentligen som är ute och inne på möbelmarknaden nu för tiden?
För att besvara den frågan vänder vi oss till några lokala återförsäljare. Först ut är Karin Thuresson på Svenska Hem i Umeå, som ger sin syn på saken.
– Vi upplever att fler och fler kunder vill satsa på kvalitet när det handlar om utemöbler, men det har också blivit viktigare att skapa en egen oas på sin uteplats.
– Det finns flera parallella trender i det här segmentet, fortsätter hon. Vi har fokuserat på två av dem. Att produkterna ska ha bra funktion och att så lite underhåll som möjligt ska förekomma är en del. Men vi har även fokus på trenden att vardagsrummet flyttas ut till uteplatsen. Med det vill man göra det mysigt och ombonat med växter, textil och naturliga material.
Vilka produkter i ert utomhussortiment brukar ni sälja mest av under sommaren?
– Dels säljer vi mycket rottingsoffor och fåtöljer, både i konstrotting och i riktig rotting. Även klassiska matgrupper säljs frekvent, berättar Karin Thuresson.
Hur ser ert sortiment ut under resten av året, är utomhusmöbler en uttalad sommarvara för er, eller tillhandahåller ni möbler för utomhusbruk året om?
– Det går att beställa utemöbler året runt, men självklart är fokus på detta område nu under sommarhalvåret.
– Vi börjar redan under mars månad att få hem våra utställningar, fortsätter hon, men högsäsong för utemöbler brukar normalt vara under maj och juni. Försäljningen är mycket väderberoende, så vädret styr en hel del.
Väder och vind har också en stor inverkan på själva möblerna, hur mycket underhåll kräver vanligtvis trädgårdsmöbler?
– Skötselråd är olika beroende på vilken typ av produkt man valt. Trä och textil behöver behandlas och skyddas från regn och rusk. Plast vill inte stå ute på vintern och rotting vill inte få regn på sig. Det viktigaste är att läsa på om skötsel och åldrande innan man köper sina möbler, menar Karin Thuresson.
– Vi diskuterar ofta med våra kunder om behov och önskemål, fortsätter hon, för att vi ska kunna plocka fram de produkter som bäst matchar kundernas efterfrågan. De vanligaste frågorna handlar nog just om skötsel av produkter och vad man kan förväntas sig av en möbel.
Rådgivning är en viktig del av er verksamhet, med andra ord, vad skulle du säga är ert bästa trädgårdsmöbeltips i sommar?
– Att tänka igenom hur möblerna ska användas och vilken känsla man vill skapa när man inreder en uteplats. Men också hur mycket tid man vill lägga ned på att ta hand om möblerna och hur länge man kan räkna med att dessa ska hålla, säger Karin Thuresson.
Marknad för gungor
Enligt tidningen Market är Umeå en av landets hetaste handelskommuner, en bransch med över 6000 anställda. Konkurrenssituationen präglas av etablerade kedjor, som dominerar på den lokala, såväl som på den nationella, marknaden. Men det finns också undantag.
En annan handlare som har högsäsong för tillfället är nämligen Jan Sundström, från Gröns Trädgårdsmöbler på Sofiehem, och han har en helt annan relation till konjunkturen i staden.
– Vi säljer huvudsakligen finska herrgårdsgungor, som vi beställer från Finland och lagrar här för försäljning. Konkurrensen ser lite annorlunda ut för oss, då vi är de enda i Sverige som har den här produkten på lager. De går visserligen att beställa från andra, men då tillkommer ofta extra avgifter, berättar Jan Sundström.
Det låter som om er verksamhet skiljer sig från de större butikskedjorna, hur ser ert förhållande till kunderna ut?
– Gungorna anländer i billast från Finland, paketerade och omonterade. Vi tar sedan emot beställningar och skickar dem vidare till kunden, som monterar dem på egen hand. De som bor i Umeå, eller på närliggande orter, kan naturligtvis hämta gungan själv, och då slipper man ju fraktkostnaden.
– När gungorna väl är monterade är de svåra att flytta, fortsätter han, så de står ute året om. Men de är av tryckimpregnerat virke, så de kräver egentligen inte något underhåll. Vi säljer dem omålade, så man väljer helt enkelt själv om man vill måla dem eller inte. Det är väl en smaksak. Men jag brukar rekommendera att möbeln får stå ute några veckor innan man målar dem.
Vad skulle du säga att gungorna har för livslängd?
– De kan stå sig i decennier. Om man vill kan man behandla dem med träolja, precis som man gör med en altan, om man vill slippa den där gråa träfärgen, som jag personligen kan tycka ser lite tråkig ut. Men samtidigt finns det ju dem som gillar den. Den brukar ju vara vanlig på äldre herrgårdar och den känns ganska amerikansk. Som sagt, det är en smaksak, menar Jan Sundström.
Försäljningen av trädgårdsmöbler brukar normalt sett vara störst under sommaren, hur ser det ut för er del?
– Vår och sommar är det mest tryck, förklarar han, medan det är ganska lugnt under vintertid. Vi har haft någon beställning i september, men det är ganska ovanligt. Däremot tror jag att väderleken kan spela in. Folk är inte lika inspirerade när det är kallt ute, vilket vi märkte under våren.
Finns det utrymme att utöka verksamheten, har ni i så fall några planer på att göra det i framtiden?
– Förra året sålde vi ett trettiotal gungor, över hela Sverige, och vi har en ganska stadig försäljning, som jag tror kan öka. Vi hade en liknande verksamhet på 80-talet, som vi tog upp igen för två år sedan, då min fru gick i pension. Vi får se hur det går den här gången, men om vi ska utöka verksamheten måste vi ha ett bättre lager. I dag har vi gungorna i garaget, och där är det knökfullt, så bilen får alltid stå ute, berättar Jan Sundström, innan han börjar avrunda.
– Verksamheten ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare. Nu har vi en hemsida, där vi kan informera om våra produkter, och till skillnad från då, på 80-talet, finns det en uppsjö av trädgårdstidningar i dag. På så sätt känns det som om möjligheterna är bättre nu för en verksamhet av det här slaget.
JIMMY WIDERLUND

Fler Artiklar
Klicka och läs!