Bilar från A till Ö: Bertone – formföretagarna

I en artikelserie om namn på bilar är det omöjligt att inte nämna namnet Bertone. Denna italienska fordonsformgivare ligger bakom några av bilvärldens mest kända silhuetter och många biltillverkare har eftersträvat att kunna sätta namnet Bertone på sina bilmodeller. Men personen – eller rättare sagt personerna – bakom namnet var faktiskt inte designer.

Av någon anledning kommer flera av världens mest framgångsrika fordonsformgivarföretag från Italien, till exempel Pininfarina, Zagato, Ghia och Bertone. Och dessa fyra företag är alla uppkallade efter de personer som grundade dem. Carrozzeria Bertone grundades av Giovanni Bertone och övertogs sedan av hans son Giuseppe (och sedan av Giuseppes änka Lilli Bertone). Deras efternamn har kommit att bli ett av de mest kända inom bildesign. Men enligt Penny Sparke, som skrivit boken A Century of Car Design, var varken far eller son Bertone formgivare. De var helt enkelt skickliga affärsmän som hade förmågan att finna flinka formgivare och knyta dem till sig.
Giovanni Bertone föddes 1884 i regionen Piemonte i västligaste Italien. Familjen var lantbrukare och Giovanni var den näst yngste av sju bröder. Han arbetade med att tillverka vagnshjul och fick sedan anställning hos biltillverkaren Diatto. År 1912 startade han eget med vagnmakeri och vagnverkstad. Företaget fick namnet Carrozzeria Bertone (”Vagnmakeriet Bertone”).

Lanserades tack vare Lancia
En bekant till Bertone hette Vincenzo Lancia. Om namnet på Bertones bekant låter bekant så beror det antagligen på att Vincenzo Lancia grundade bilmärket Lancia. Det var troligen tack vare denna kontakt som Bertone fick in en fot i fordonsformgivarfinrummet. År 1921 kom Carrozzeria Bertones första bilkaross. Den var byggd på ett chassi från biltillverkaren S. P. A. Under åren därefter fick flera Lancia-bilar karosser från Bertone.
År 1914 föddes Giovanni Bertones son, Giuseppe, som fick smeknamnet Nuccio. I en artikelserie där ursprunget till olika namn avhandlas borde det förstås vara möjligt att förklara varifrån smeknamnet Nuccio kom, men tyvärr måste jag erkänna att det för mig är lika obegripligt att ”Giuseppe” kan bli ”Nuccio” som om ”Carl Adam” skulle bli ”Noppe”. Hur som helst, det var namnet Nuccio som blev det tilltalsnamn som kom att kopplas samman med ett av bilvärldens mest kända efternamn.
Giovanni Bertone hade alltså ganska nyligen startat sitt företag när sonen föddes. Det är en överdrift att säga att lille Nuccio diade design, men nog fick han sig en hel del fordonsformgivningsfrågor till livs tillsammans med sitt dagliga bröd. Det gick ungefär som väntat, och unge Nuccio blev, precis som far sin, intresserad av karosser. Han studerade bokföring och började sedan arbeta i familjeföretaget. Två årtionden senare tog han över efter fadern och började bestämma över Bertone. Detta var strax efter andra världskriget och förutsättningarna var inte de bästa. Carrozzeria Bertone hade få kunder och omodern utrustning. Men Nuccio Bertone lyckades återge formgivningsföretaget dess forna form, bland annat genom att göra stora investeringar i maskiner och genom att lyckas locka till sig de duktigaste designerna.

Tundran fick frostigt mottagande
Det var under Nuccios tid som företagets formgivare ritade de fordon som vi nu för tiden kanske mest förknippar med namnet Bertone, till exempel Alfa Romeo Giulietta Sprint och Montreal; Arnolt Bristol (som Bilar från A till Ö tidigare handlat om); Citroën Xantia, XM och ZX; Fiat X1/9; Lamborghini Miura och Countach; Škoda Favorit; Volvo 780 och 262C Bertone samt konceptbilen Volvo Tundra, som Volvo inte ville ha och som i stället fick bli Citroën BX.
Åt Alfa Romeo byggde Bertone dessutom konceptbilarna BAT 5, BAT 7 och BAT 9. Namnet ”BAT” betyder inte att detta var Läderlappens bilar utan står för ”Berlinetta Aerodinamica Tecnica”. Ordet ”berlinetta” är diminutiv av ”berlina”, som är en benämning på den karossform som vi i Sverige kallar sedan, men för biltillverkarna betyder ”berlinetta” snarare ”sportig coupé” än ”liten sedan”. Och som orden ”aerodinamica” och ”tecnica” antyder var BAT-bilarna försök att bygga bilar med så lågt luftmotstånd som möjligt.
Bertone har också i samarbete med olika biltillverkare utvecklat ”egna” bilmärken eller bilmodeller (beroende på om man betraktar Bertone som ett bilmärke eller ej). Dessa har dock bara varit konceptbilar och inte kommit i serietillverkning. Bland dessa finns supersportbilarna Bertone Birusa och Mantide, den lilla eldrivna sportbilen Blitz, cabrioleten Suagnà och ”husbilen” Villa.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!