Bilar från A till Ö: Berg av bilar

Om man lägger ihop alla bilar vars namn börjar på ”Berg” så blir det ett helt berg. Bilar från A till Ö bryter en bit av detta berg och berättar om några av de amerikanska bilar som burit sådana namn.

En av de första amerikanska bilarna med namn som börjar på ”Berg” var den Bergstrom som byggdes av Oscar Bergstrom i Minneapolis i delstaten Minnesota. Om denna bil – som troligen tillverkades i försvinnande få exemplar – är dock mycket lite känt. Låt oss därför raskt gå vidare till de båda bilar som helt enkelt hette Berg. Den första byggdes under åren 1902 till 1905 av The Berg Automobile Company i staden Cleveland i delstaten Ohio. Både bilmärket och företaget fick sina namn från företagets grundare och styrelseordförande, Hart O. Berg. Bilen Berg, som var formgiven för att föra tankarna till europeiska bilar, bestod av delar som köptes in från andra biltillverkare.

Batteridriven Berg blev aldrig av
Den andra amerikanska Berg-bilen skulle bli eldriven. Det var i alla fall vad New York-företaget Berg Electric Car Company ville. År 1920 presenterade företaget bilen Berg Electric, som skulle säljas till både privatpersoner och taxibolag. Tanken var att det skulle finnas laddningsstationer överallt i staden, till exempel vid järnvägsstationer, hotell och butiker som sålde elektrisk utrustning, så att en Berg-taxi skulle kunna laddas så fort den inte körde kunder. Berg Electric Car Co. hade också förberett för att uttjänta batterier i bilarna skulle kunna bytas ut på två minuter. Av de spännande planerna blev dock intet. Kanske hade 1920-talets bilköpare redan hunnit vänja sig alltför mycket vid bensindrivna bilar.
Bättre gick det för bensinbilen Bergdoll, som byggdes under åren 1908 till 1913. Bilmärket grundades av Louis J. Bergdoll. Efternamnet Bergdoll uppstod troligen i USA då svenska invandrare vid namn Bergdahl ändrade stavningen på sitt efternamn efter att ha upptäckt att folk i det nya hemlandet hade svårt att uttala deras namn. Jag har dock inte funnit några svenskar bland Louis J. Bergdolls förfäder. Tyskar, däremot, vilket kanske kan ha varit en bidragande orsak till att hans farfar grundade ett ölbryggeri.
Louis J. Bergdoll byggde bilar som blev kända för att hålla hög kvalitet. Själv blev han dock aldrig lika känd (eller ökänd) som sin lillebror, Grover Cleveland Bergdoll. Denna bortskämda bråkstake arbetade aldrig i familjens bryggeri men satte gärna sprätt på de pengar som bryggandet inbringade. Han köpte ett flygplan (och flyglektioner) av bröderna Wright och roade sig sedan med att flyga lågt och skrämma människor och djur.

Tävlade med brorsans bil
Bergdoll tyckte också om att köra fort. Detta var en fördel när han på racerbanorna förde fanan för det bilmärke som bar hans (och broderns) namn. Mindre lyckat var det när han körde som en blådåre på allmänna vägar med både böter och fängelse som påföljd.
Lillebror Bergdoll föddes 1893, några månader efter att Grover Cleveland för andra gången blivit USA:s president. Mamma Bergdoll bestämde att babyn skulle heta som landsfadern. Trots det superpatriotiska namnet blev Bergdoll inte särskilt benägen att dö för vare sig president eller fosterland. Han höll sig gömd för att slippa bli inkallad 1917 och flydde sedan utomlands – till fiendelandet Tyskland, av alla ställen, vilket väckte våldsam vrede bland amerikanerna. Och inte mildrades vreden när den man som inkallats i Bergdolls ställe stupade i Frankrike några månader senare. Att myndigheterna mycket gärna ville ha tag på G. C. Bergdoll visas inte minst av det faktum att prisjägare efter kriget ansåg det mödan värt att försöka kidnappa honom från hans hem Tyskland för att överlämna honom till den amerikanska rättvisan.
Bland de amerikanska bilar som burit namn som börjat på ”Berg” bör vi inte heller glömma Bergholt Streamline. Den byggdes av flygplansformgivaren Fred Bergholt. Karossen var djärvt formgiven för att ge lågt luftmotstånd – den var ”strömlinjeformad”, som det kom att kallas. Tyvärr verkar Fred Bergholt ha haft oturen att vara lite före sin tid. Han försökte förgäves sälja sin Streamline-idé till de stora biltillverkarna. Bara någon månad senare kom Pierce-Arrow med sin strömlinjebil Silver Arrow, som hade mycket gemensamt med Bergholts bil. Strax efter kom tjeckoslovakiska Tatra T77 och året därpå amerikanska Chrysler Airflow (som Bilar från A till Ö tidigare berättat om). Strömlinjeform hade plötsligt blivit mainstream. Men Bergholt var bortglömd.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!