Bilar från A till Ö: Klockan har klämtat för Bell-bilarna

Flera bilmärken har burit namnet Bell. Det engelska ordet ”bell” betyder ”klocka” eller ”bjällra”, men Bell-bilarna är inte uppkallade efter klockor utan i första hand efter de personer som grundade bilmärkena.

Först bland Bell-bilarna var troligen den amerikanska ångdrivna vagn som byggdes 1901 i delstaten Indiana. Den byggdes av Carl Bell i staden Greencastle, som ligger i Putnam County.
Det engelska ordet ”county” betyder bland annat ”grevskap” och den historiska betydelsen är alltså en region som styrs av en greve (”count”). I USA är det enligt författningen förbjudet för staten att utse någon till greve, hertig, markis, baron eller något annat från den titeltaxonomi som vissa europeiska länder verkar vara så förtjusta i. En amerikansk regering kan inte ens kröna någon till kejsare utan att bryta mot konstitutionen (vilket kanske det amerikanska folket nu är tacksamma för). Ordet ”county”, som förstås är ett av arv från engelsmännen, lever dock kvar som benämning på en administrativ region och torde närmast kunna översättas med ”kommun”.

Skulle visas när klockan slog
Om Carl Bells bil vet vi inte mycket mer än det som går att få fram från en notis som publicerades den 19 juli 1901 i tidningen The Greencastle Banner. Tidningen skriver att Bell, som lagt ner mycket arbete på att få sin bil färdig, planerade att visa upp den på jordbruksmässan i staden Bainbridge i augusti samma år. Jag har inte funnit någon dokumentation som visar hur det sedan gick med lanseringen av Bell-bilen. Men rapporter i efterhand verkar å andra sidan överflödiga, ty herr Bell hade redan i förväg tänkt ut hur det skulle bli. När han talade med tidningens reporter hade han fortfarande en del jobb kvar på bilen, men han hyste inga tvivel om att den skulle vara färdig följande månad. Han hade också en klar bild av vad som skulle hända på mässan i Bainbridge. Bell-bilen skulle där visas upp för ”den beundrande folkmassan”. Carl Bell och hans assistent skulle vara de första som fick köra bilen. ”Ingen annan kan köpa denna ära för pengar”, sade den självsäkre Bell till The Banner. Mitt på dagen, precis när klockan i Bainbridges stadshus slog tolv, skulle de rulla ut genom grinden till mässområdet och ut på en kapplöpningsbana. Där skulle han visa folket att när uppfinningsrikedom kombineras med finansiering så kan medborgare i Putnam County minsann få saker att röra sig minst lika bra som invånarna i vilket annat county som helst. I brist på annat får vi anta att allt blev precis så bra som Carl Bell hade planerat.
Nästa Bell var brittisk. Det var bröderna Bell i Ravensthorpe, West Yorkshire, som började bygga den 1905. Bilmärkets logotyp bestod av en klocka över vilken var skriven ”BELL” med vackra versaler. Bröderna Bell gjorde dessutom det mesta av efternamnets betydelse. En reklamslogan för Bell-bilarna löd: ”Yes, it’s a ’SILENT’ Bell But it has ’SOUND’ Features” (”Ja, det är en ’TYST’ Bell men den har ’SUNDA’ egenskaper ”). Ordleken går förlorad i översättningen men bygger alltså på dels att bilens namn är ett ord som betyder ”klocka”, dels att ordet ”sound” kan betyda både ”ljud” och ”frisk” eller ”sund” Även i andra sammanhang marknadsförde man bilen som ”The Silent Bell” (”den tysta klockan”).

Tyst sfinx blev Bell
År 1914 utbröt första världskriget och klockorna klämtade för många. Miljoner människor dog, men även många företag strök med. Bröderna Bells bilbolag var ett av dem. Men nästa Bell-bil föddes faktiskt 1916, alltså mitt under kriget (den kom från USA, ett land vars ekonomi inte drabbats lika hårt av kriget som många europeiska länders). Även denna Bell hade en klocka i sin logotyp. Bilmärket föddes när företaget Bell Motor Car Co. köpte upp det företag som tidigare tillverkat bilmärket Sphinx (som för övrigt – i likhet med den brittiska Bell – hade marknadsförts som en ovanligt tyst bil). Bell Motor Car Co. fanns i staden York i Pennsylvania. År 1921 tystnade maskinerna i Bell-fabriken.
Det fanns också en kanadensisk Bell. Den började tillverkades 1917 i staden Barrie i provinsen Ontario. Även denna Bell hade en klocka i loggan, men efter bara något års produktion ringde klockan ut.
Nästa Bell, en trehjulig minibil, var brittisk. Den tillverkades av W. G. Bell under år 1920, troligen i bara mycket få exemplar. Slutligen fanns det en fransk minibil vid namn Bell. Den byggdes bara 1924 och 1925. Sedan klämtade klockan även för den.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!