Bilar från A till Ö: Bel Air – exklusiv Chevrolet från vackert område

Bel Air började som en beteckning på den finaste Chevrolet man kunde köpa. Men som så mycket annat som är värdefullt här i världen drabbades namnet av inflation.

När Bilar från A till Ö för några veckor sedan handlade om bilmärkena Beauford och Beaufort konstaterades det att ”vacker” på franska heter ”beau”. Det är dock inte hela sanningen. När det som är vackert – alltså det ord som kommer efter ordet ”vacker” – börjar på vokal, då kan man inte använda formen ”beau” (en regel som troligen tillkommit för att man i så fall inte hör var ”beau” slutar och var nästa ord börjar). I dessa fall säger man i stället ”bel” (maskulinum) eller ”belle” (femininum).
Många städer och stadsdelar i Nordamerika bär namnet Bel Air, Bel-Air, Belair, Bel-Aire, Bellaire eller Belleair. I flera av de fall där namnet nu skrivs ”Bel Air” har stavningen tidigare varit ”Belle Aire” (franska för ”vackert område”) eller liknande. Detta gäller dock inte området Bel Air i staden Los Angeles i den amerikanska delstaten Kalifornien, som fick formen ”Bel Air” redan från början.
Bell är ursprunget
Det var 1923 som en stormrik kalifornisk markägare kom på ett sätt att bli ännu stormrikare. Han insåg att staden Los Angeles skulle komma att växa och att en del av dess invånare skulle ha råd att betala bra för att få bo beau. Därför köpte han ett 16 kvadratkilometer stort markområde bland kullarna vid foten av Santa Monica-bergen, nordväst om själva staden Los Angeles. Han lät stycka av tomter och sålde dem dyrt. Markmogulen hette Alphonzo Edward Bell och med detta efternamn hade det naturligtvis varit tjänstefel av honom att inte ge området namnet Bel Air Estates. Visserligen hade ju stavningen Bell Air varit ännu mera klockren, men det får väl passera för den här gången då.
Med formen ”Bel Air” får franskan ordagrant betydelsen ”vacker luft” eller ”bra luft”, vilket ju är lämpligt med tanke på att en filmstjärna eller elbilsentreprenör som har hus i Bel Air inte bara bor vackert utan med största sannolikhet också har betydligt bättre luft än dem som bor i smogen ”downtown”.
General Motors-märket Chevrolet började använda namnet Bel Air 1950. Några år senare skulle Chevrolet komma att uppkalla ytterligare en modellversion efter ett välbeställt bostadsområde i USA. Den gången plockade man namnet från östkusten, närmare bestämt från Biscayne Bay, en havsvik söder om staden Miami i delstaten Florida.
Under de första åren var Bel Air modellbeteckning på en specifik kaross, men 1953 började man i stället använda namnet som en benämning på den högsta utrustningsnivån i Chevrolets modellprogram. Från 1953 var alltså Bel Air den dyraste Chevroleten och tillverkaren ville att det skulle märkas. Bilen var behängd med massor av krom, hade en påkostad inredning och hade speciella Bel Air-emblem och -navkapslar.

Omsprungen av antilop
Med tiden verkar namnet dock ha förlorat en del av sin stjärnstatus. År 1958 sköt en ny, skinande Cheva-stjärna upp i det översta skiktet av modellprogrammet. Men det var inget nyanlagt bostadsområde som gav den nya bilen dess namn – det var en antilop som hette Impala. Under sextiotalets första år sprang detta sydostafrikanska slidhornsdjur allt mer ifrån Bel Air när det gällde utrustningsnivå och status. År 1964 var det bara några hundra dollar (och en kromlist) som skilde Bel Air från basmodellen Biscayne. Och eftersom Biscayne ofta såldes till företag blev Bel Air i praktiken basmodellen för vanliga konsumenter.
År 1975 hade namnet Bel Air tappat så mycket i värde för General Motors att man lät det gå till historien i hemlandet USA. I Kanada kämpade namnet på i ytterligare några år som beteckning på en budget-Cheva. På andra sidan Atlanten, däremot, kom Bel Air aldrig att förknippas med billighet. Chevrolet var visserligen General Motors’ billigaste bilmärke och kördes i USA av ”vanligt folk”. Men i Sverige var på 1950-talet även den billigaste av amerikanare en dyr bil, beroende på bland annat tull, bilaccis och fraktkostnader. Och den värdeminskning som drabbar alla bilar i början, den har både bromsat och backat för Bel Air. En begagnad Bel Air i bra skick kan nu för ”vanligt folk” kosta flera årslöner och har alltså verkligen blivit något för framför allt de vackra områdena.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!