Bilar från A till Ö: Beaumont – Kanada kan!

Under 1960-talet var USA det absolut största bilbyggarlandet i världen – och förstås i Nordamerika. Man skulle därför kunna tro att de flesta bilar i Kanada kom från storebror i söder. Men på grund av importtullar var bara några få procent av de bilar som såldes i Kanada tillverkade i USA.

År 1965 slöt de båda länderna ett frihandelsavtal som tog bort tullavgifterna. Men före det krävdes kreativitet av den biltillverkare som ville sälja bilar i grannlandet och dessutom tjäna på affären. För dyra bilar utgjorde prispåslaget oftast inte något problem – den som kunde betala mer än 10 000 amerikanska dollar för en bil kunde oftast också betala för importtullen.
I de lägre prisklasserna blev dock avgifterna en utmaning för biltillverkarna. Om kunden var priskänslig kunde den extra kostnaden göra att bilköpet helt enkelt inte blev av. För den amerikanska biltillverkaren General Motors (GM) blev lösningen att tillverka fler bilmodeller i Kanada och på så sätt undvika importtullarna. Men att bygga nya bilfabriker var inte alltid företagsekonomiskt försvarbart. Den kanadensiska marknaden var liten, bara en tiondel av USA:s, så det gällde att de relativt billiga bilarna kunde tillverkas relativt billigt. Ibland löste man det genom att plocka delar från olika bilmodeller och låta resultatet bli en ”ny” bilmodell bara för Kanada – och ibland ett helt nytt bilmärke.

Land som flyttade sig
En sådan bil var Acadian, som Bilar från A till Ö tidigare har handlat om. I artikeln om Acadian angavs att namnet ”Acadia” från början – på 1500-talet – avsåg ett område längs nuvarande USA:s östkust. Med tiden kom det område som namnet betecknade att krypa allt längre norrut. I början av 1600-talet ansåg de franska kolonisatörerna att deras Acadie låg mellan nuvarande Philadelphia i USA och New Brunswick, Prince Edward Island och Nova Scotia i det som nu är Kanada. Och på 1700-talet hade Acadie krupit så långt upp att områdets sydvästgräns blev floden Kennebec i det som nu är USA:s nordöstra hörn. När man nu för tiden talar om ”Acadian” i Nordamerika kan man mena sådant som har att göra med själva området. Men ordet kan också användas mer generellt om sådant som rör franskspråkig kultur.
När GM 1962 lanserade ett kanadensiskt bilmärke och kallade bilmärket Acadian var det således med största sannolikhet ett sätt att flirta med kanadensisk patriotism. Lustigt nog valde GM den engelska varianten av namnet, inte den franskspråkiga formen, Acadien. Men med namnet Beaumont fick franskan full frihet.
Beaumont var från början en Acadia-modell – eller ja, inte ens en modell utan snarare en benämning på en utrustningsnivå. Men 1966 blev Beaumont ett eget bilmärke. Då var visserligen tullavgifterna redan borta, men ett av frihandelsavtalets villkor var att GM, Ford och Chrysler lovade att fortsätta bygga bilar i Kanada. Beaumont var alltså ett kanadensiskt bilmärke (även om man kunde ana att ursprunget var amerikanaren Chevrolet Chevelle). Och logotypen utgjordes av två lönnlöv (även om de inramades av en kontur som var misstänkt lik pilen i Pontiac-emblemet).

Blodigt berg
Det franska ordet ”beau” betyder bland annat ”vacker”. Och ordet ”mont” betyder ”berg”. Vackert berg, alltså. Några berömda kanadensare har haft Beaumont som efternamn, och några platser i Kanada bär namnet. Men det Beaumont som är allra viktigast för kanadensarna finns faktiskt inte i Kanada utan i Frankrike.
Den lilla kommunen Beaumont-Hamel ligger i departementet Somme i norra Frankrike. Där utkämpades 1 juli 1916 ett blodigt slag. Hela första världskriget var förstås blodigt, och Somme-offensiven, som slaget vid Beaumont-Hamel var en del av, skördade ohyggligt många människoliv. Men även om slaget vid Beaumont-Hamel för oss kanske drunknar i allt det blod som flöt under kriget, har slaget en särskild betydelse för kanadensarna. Denna dag drabbades nämligen det kanadensiska Newfoundland-regementet särskilt hårt. Drygt 800 soldater från regementet deltog i striderna. Endast 68 av dem såg solen gå upp över slagfälten dagen därpå. Och även om tiotusentals kanadensare hade dödats innan Somme-offensiven var över har just slaget vid Beaumont-Hamel blivit symbol för kanadensarnas mod och offervilja.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!