Bilar från A till Ö: BAZ – blandade bilbyggen

Akronymen BAZ har använts av två olika fordonstillverkare – en sovjetisk (nu rysk) och en tjeckoslovakisk (senare slovakisk). Bokstäverna betyder nästan samma sak i båda fallen. Bara B:et skiljer.

I fallet med det ryska fordonstillverkningsföretaget står bokstäverna för ”Brjansjkij avtomobilnyj zavod”. När det gäller den tjeckoslovakiska (senare slovakiska) fordonsfabrikanten står förkortningen för ”Bratislavské automobilové závody”. Den uppmärksamma läsaren noterar nog att A-orden respektive Z-orden i de båda namnen liknar varandra. Både ryska och slovakiska är nämligen slaviska språk och har många gemensamma ordstammar. A- och Z-orden betyder således ”automobilfabrik” respektive ”automobilfabriker”.
När man ser orden ”zavod” (ryska) och ”závod” (slovakiska), som båda betyder ”fabrik”, kan man få för sig att språken är väldigt lika varandra. Det enda som skiljer i stavningen mellan det slovakiska ordet och den svenska transkriptionen av det ryska ordet är ju ett accenttecken. Men riktigt så lika är inte de båda språken. Skillnaden mellan ryska och slovakiska framträder lite tydligare när man hör orden uttalas. Accenttecknet i slovakiska ”závod” anger att ordet ska uttalas med långt a. I slovakiska ord ligger betoningen dessutom med få undantag på första stavelsen, medan ryskans ”zavod” uttalas med betoning på den senare stavelsen. Att ordet för ”automobil” liknar varandra i de båda språken är inte särskilt konstigt eftersom det är ett grekisk-latinskt lånord som letat sig in i många olika tungomål. Men inte heller A-orden i BAZ-namnen är någon pålitlig mätare på hur lika varandra ryska och slovakiska är. För lika lite som man i Sverige säger ”automobil” när man menar bil, lika lite säger man det i Slovakien eller Ryssland. Det vardagliga ordet för ”bil” är ”auto” i Slovakien och ”masjina” i Ryssland.

Städerna skiljer
Det som framför allt skiljer mellan betydelserna av de båda BAZ-förkortningarna är bokstaven B, som avser de adjektiv som anger var bilfabrikerna är belägna. Det ryska B:et står för ”Brjanskij” vilket visar att fordonen tillverkas i Brjansk, en stad i sydvästra Ryssland, nära Vitryssland och Ukraina. Och det slovakiska B:et betecknar ”Bratislavské”, vilket betyder att bilarna byggdes i Bratislava, den slovakiska huvudstaden.
Brjansks automobilfabrik bygger lastbilar, framförallt terränggående sådana. Fabrikens fordon har ofta mycket speciella användningsområden. Bland BAZ-bilarna finns till exempel en tankbil med vattenkanon. Fordonet är dock inte avsett för brandbekämpning utan för skingrande av folksamlingar. Andra exempel på konfliktklara BAZ-byggen är pansarbilar och missilavfyrningsfordon.
Men Bilar från A till Ö handlar ju om personbilar. Från Brjansk förflyttar vi oss därför till Bratislava, som vid tiden för Bratislavas automobilfabrikers grundande var huvudstad i delstaten Slovakien, en del av federationen Tjeckoslovakien.

Tatra-trolleri
Det företag som senare skulle komma att bli BAZ grundades 1957. BAZ-föregångarföretaget utvecklade under 1960-talet flera nya bilmodeller – visserligen baserade på Tatra-chassier, men ändå så pass nyskapande att de kanske borde betraktas som egna bilar. Exempelvis tog man en Tatra 603, en åttacylindrig limousin med svansmotor och bakhjulsdrift, och förvandlade den till en trettonsitsig minibuss med frontmotor och framhjulsdrift (till råga på allt en vacker minibuss, tycker många). Man lyckades också förvandla samma limousin till en ambulans. Tyvärr tyckte tydligen regeringen att det var viktigare att transportera partipampar i lyx än att bygga ambulanser och minibussar, så fabriken fick inte tillstånd att gå vidare med tillverkningen.
I likhet med sin ryska namne byggde BAZ lastbilar för militärt bruk under 1970- och -80-talen. Dessutom var BAZ en sammansättningsfabrik som monterade ihop Škoda-delar som fraktats från fabriker i den tjeckiska delen av Tjeckoslovakien. Men man fortsatte också utveckla egna bilar på Škoda-chassier, bland annat minibussen BAZ MNA, tredörrarscoupén Locusta och transportbilen Furgonet. Ingen av dessa kom dock att serietillverkas.
1989 kom sammetsrevolutionen. Diktaturen ersattes av demokrati. Marknadsekonomin marscherade in. Statliga företag såldes. Tyska Volkswagen köpte BAZ och nu byggs prestigebilar som Porsche och Audi i Bratislavas automobilfabriker.
FREDRIK ANDERSSON

Fler Artiklar
Klicka och läs!