Störst, minst, dyrast och snabbast

Bil & Bostad har finkammat tabeller, topplistor och rekordböcker och hittat de största, snabbaste, tyngsta, billigaste – och så vidare – bilarna på marknaden.

Längst
Mercedes-Maybach S 600 Pullman
Mercedes lyxigaste modell konkurrerar med bilar från Rolls-Royce och Bentley och mäter i sitt längsta utförande hela 6,5 meter – två meter längre än en vanlig mellanklassbil. Bilen är som sig bör fullproppad med allehanda ny teknik och har komfort i absoluta världsklass.

Kortast
Smart Fortwo
Daimlerkoncernen (Mercedes-Benz) ligger bakom både den längsta bilen och den kortaste bilen på marknaden idag. Smart gör små bilar och allra minst är modellen Fortwo som i nuvarande utförande är 2,7 meter lång. Den första generationen mätte endast 2,5 meter när den lanserades 1998.

Lättast
Ariel Atom
Den gokartlikande banracern Ariel Atom tillverkas i England och är godkänd för allmänna vägar. Vikten på 456 kg är en tredjedel av vad en vanlig, mindre bil väger.

Starkast (hästkrafter)
Koenigsegg Regera
Med 1500 hästkrafter brädar Koenigsegg Regera både Bugatti Veyron Super Sport (1200 hästar) och Chiron (1479). Denna enorma effekt uppnås med hjälp av en 5-liters V8-motor med dubbelturbo som assisteras av tre elektriska motorer vilka producerar 670 hästkrafter.

Starkast (Vridmoment)
Bugatti Chiron
Vridmoment anges i Newtonmeter (Nm) och är den kraft en motor producerar och som vrider runt vevaxeln. (Effekten, hästkrafterna, är vridmomentet multiplicerat med varvtalet.) Högsta vridmomentet bland alla bilar har Bugattis nya superbil Chiron: 1600 Nm producerar den sextoncylindriga motorn.

Störst motor (slagvolym)
Dodge SRT Viper
Visserligen finns flera bilar med 12- eller 16-cylindriga motorer, men störst slagvolym, 8,39 liter, har faktiskt V10:an i Dodge Viper. Det är 0,39 liter mer än Bugattis W16-motor.

Billigast & Minst motor (slagvolym)
Tata Nano
Den indiska minibilen Tata Nano är den billigaste personbilen i världen och har också den minsta förbränningsmotorn – en tvåcylindrig sådan på 0,62 liter och 37 hästkrafter. Kostnaden för ett exemplar av bilen är cirka 20 000 kr.

Tyngst & Högst
Rolls-Royce Phantom EWB
Med en höjd på 164 centimeter och en vikt på 2745 kg är Rolls-Royce Phantom EWB (Extended Wheel Base) både högst och tyngst bland personbilarna. Räknar man in suvar är Ford Expedition högst med sina två meter medan den ganska okända lyxsuven Knight XV är tyngst med en vikt på närmare sex ton.

Lägst
Caterham 7 CSR
Den brittiska sportbilen Caterham 7 är endast en meter hög. Utmärkt för en banvänlig sportbil som denna – låg tyngdpunkt och att man sitter nära marken bäddar för en stor fartupplevelse.

Dyrast
Koenigsegg CCXR Trevita
Ungefär 35 miljoner kronor kostar det om man vill köpa ett exemplar av Koenigsegg CCXR Trevita. Men att utse den dyraste bilen är lite lurigt, detta på grund av specialversioner av olika modeller som bara görs tillgängliga i (ofta ytterst) begränsade upplagor. En sådan är Trevita – en än exklusivare version av CCXR, och den har bara tillverkats i två exemplar. Det höga priset kommer sig bland annat av ett inslag av diamantväv i kolfiberkarossen. Tätt efter i pristoppen kommer Lykan Hypersport från W Motors i Dubai och Lamborghini Veneno Roadster. Nästa år släpps Aston Martins superbil AM-RB 001 som förväntas bräcka prislappen på Trevita.

Snabbast (topphastighet)
Bugatti Veyron Super Sport
Officiell innehavare av titeln världens snabbaste bil är sedan 2010 Bugatti Veyron Super Sport med en uppmätt toppfart på 431 km/timmen. Men rekordet är inte helt okontroversiellt. Dels är köpesversionerna av Veyron begränsade till 415 km/timmen, dels har konkurrenten Hennessey Venom GT uppmätts till 435 km/timmen, men detta försök skedde ej i enlighet med Guinness World Records riktlinjer. Andra konkurrenter är Koenigsegg One:1 med en teoretisk toppfart på 451 km/timmen och Koenigsegg Regera som har topphastigheten begränsad till 410 km/timmen. Uppföljaren till Veyron som lanserades 2016, Chiron, har toppfarten begränsad till 420 km/timmen men beräknas annars kunna komma upp i 460 km/timmen.

Snabbast (acceleration)
Porsche 918 Spyder (0-100 km/timmen)
Koenigsegg One:1 (0-200 och 0-300 km/timmen)
När man talar om en bils acceleration är det oftast tiden från noll till hundra km/timmen som avses. Här finner man Porsches superhybrid 918 Spyder i topp. 2,5 sekunder är Porsches officiella siffra men i tester har 2,2 sekunder uppmätts. När det gäller acceleration från 0 till 200 och 0 till 300 km/timmen är dock Koenigsegg One:1 snabbast. 6,6 sekunder till 200 och 11,9 sekunder till 300 behöver den.

Snabbast (Nürburgring)
Lamborghini Huracán Performante
Att som biltillverkare inneha rekordet på racingbanan Nürburgring i Tyskland innebär en hel del prestige. Rekordinnehavare för serieproducerade bilar var tills nyligen Porsche 918 Spyder, men nu är rekordet slaget av Lamborghini Huracán Performante som med 6 minuter och 52 sekunder är fem sekunder snabbare än Porschen..

Bredast
Lamborghini Aventador
Den italienska supersportbilen Lamborghini Aventador är nästan exakt två meter bred (sidospeglar ej inräknade). Det är två decimeter bredare än större familjebilar som Passat eller Avensis.

Smalast
Daihatsu Move, Mazda Carol m.fl.
I Japan finns ett särskilt modellsegment som kallas ”kei cars” eller K-bilar. Det rör sig om lätta stadsbilar som tack vare små mått och snåla motorer föräras skatteförmåner. Yttermåtten får inte överskrida 3,4 meter på längden, 1,48 meter på bredden och två meter på höjden, och motoreffekten får inte vara över 63 hästkrafter. Det finns en mängd K-bilar i Japan, bland andra Daihatsu Move, Honda Life, Mazda Carol, Mitsubishi I och Suzuki Alto.

Längsta namnet
Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce Roadster
Det längsta namnet på en bilmodell från senare år vi kan hitta är Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce Roadster, bestående av 46 tecken. Om man går tillbaka 25 år i tiden finner man dock Lambons överman: Rolls-Royce Silver Spur II Touring Limousine by Mulliner Park-Ward – 58 tecken.

Kortaste namnet
Ford Ka & Kia Rio
Att utse det kortaste bilnamnet är inte helt okomplicerat. Om både bilmärke och modellbeteckning ska ingå och vi utesluter modellnamn som består endast av siffror eller förkortningar är de kortaste namnen vi finner Ford Ka och Kia Rio. Båda består av sex tecken. Om man skulle räkna endast modellnamnet är I, Mitsubishis K-bil (se även kategorin ”smalast”) vinnaren.

minst någonsin
Peel P50
Den brittiska mikrobilen Peel P50 tillverkades mellan 1962 och 1965 och innehar titeln som den minsta bilen någon-sin. Bilen är 137 cm kort, 99 cm smal, en meter hög, motorn på 49 cc ger fyra hästkrafter och toppfarten är 60 km/timmen. Bilen har tre hjul, en dörr, rymmer en person och saknar back, men då den väger endast 56 kg är den lätt att lyfta och dra med sig.

Fler Artiklar
Klicka och läs!