Foto: Toontrack

Umeåprofilen: Ljud och musik är Mattias stora passion

Att bo vid havet och ägna sin tid åt att skapa musik, låter det som en skön tillvaro? Sådan är vardagen för Mattias Eklund, veckans Umeåprofil. Mattias är en av grundarna av ljudproduktionsbolaget Toontrack som idag har närmare 30 anställda i flera länder. Privat är han producent, låtskrivare och musiker, och åt Toontrack jobbar han som ljuddesigner och idéspruta för företagets produkter.

Berätta om dig själv!
– Jag ser mig själv som en allt i allo-person inom musik och ljud. Jag sitter sedan ett år tillbaka i Obbola vid havet i ett gårdshus som jag har byggt upp en studio i. Jag är i princip aldrig hemma utan att jobba. På gott och ont, men mest på gott tycker jag!
Hur ser en typisk arbetsdag ut?
– Det är det bästa med att jobba hemma är friheten. Jag kliver upp när jag vaknar, gör en kopp kaffe och går sedan direkt upp till studion. Jag slänger på mig en t-shirt och ett par mjukisbyxor. Jag börjar med att lyssna på det jag jobbar på, sedan kollar jag igenom mejl. Efter det knåpar jag med Toontrack, det kan handla om allt från musikdemos, ljuddesign eller förinställningar för kommande produkter. Andra gånger klippa och redigera ljud, vilket jag gjort i arton år nu samt redigerat miljontals ljudfiler. Till en början var jag ensam med detta, idag är vi sex ljuddesigners. Efter avbrott för lunch och middag är jag nästan jämt tillbaka i studion och jobbar med allt från att mixa och skriva musik till att bara vara kreativ.
Hur länge har du sysslat med musik?
– I hela mitt liv. Jag började spela gitarr när jag var ungefär nio, men mitt intresse för musik går tillbaka så länge jag kan minnas.
Du sitter på en ”ö” utanför Umeå och gör musik på en massa digitala skärmar. Känns det inte isolerat?
– Nej, det är så otroligt skönt. Dels för att jag har naturen omkring mig. Öppnar jag balkongdörren så hör jag vågorna och fåglarna. Och dels så är det bara jag, vilket gör att jag kan vara fokuserad på det jag gör. Det finns i princip inga störningsmoment. Även om jag verkligen tycker om att vara social och träffa människor och gillar att vara inne på kontoret ibland, så trivs jag bättre hemma där studion är precis som jag vill ha den. Jag vet exakt hur allting fungerar. Att jobba hemifrån gör mig långt mer effektiv.
Är du en ”ljudnörd”?
– Ja, verkligen, jag är så fantastiskt nördig. Jag älskar att vara det också och det finns inget bättre än att möta likasinnade. Fredrik Thordendal som jag gjorde Drumkit From Hell tillsammans med är också en ljudnörd av rang och dessutom en av mina bästa vänner, så när vi pratar i telefon kan vi typ vara tysta utan att säga något i tio minuter medan vi på varsitt håll skruvar på något. Det blir aldrig pinsamt tyst, utan vi båda vet att vi gör något och sedan kan vi också prata i timmar och inte ens fatta att det gått timmar. För det mesta handlar det just om ljudnörderi. Otroligt roligt.
Varför tror du att ljud i allmänhet fascinerat dig så mycket att du fört en karriär inom detta område?
– Ljud har alltid fascinerat mig. Så länge jag kan minnas har min dröm varit att syssla med ljud och musik. Jag är grymt peppad på filmmusik och ljuddesign i filmer. En enkel sak som att vara ute i naturen och lyssna på alla ljud runtomkring inspirerar också. Jag brukar spela in ljud om jag hör något. Ibland en knarrande träplanka och ibland bara miljöljud. Allt kan alltid vara användbart.
Vad är det bästa med att jobba med musik?
– Jag älskar själva skapandeprocessen med att skriva och spela, men även allt som hör ihop med att producera ljuden. Det många inte inser är hur otroligt mycket tid det tar att göra en skiva. Jag har projekt som har tagit mer än två år att färdigställa. I slutänden är det alltid värt det. Det är en fantastisk känsla att få dela med sig av något det ligger så mycket tid och tanke bakom.
Många äldre artister från det gamla ”analoga gardet” brukar ju säga att nutida popartister inte sysslar med riktig musik. Allt, inklusive falsksång, kan ju fixas till digitalt i efterhand. Kommentar?
– De får ju lugna ner sig lite, haha! Ja, de har rätt, och so what? Det är väl fortfarande resultatet som räknas, och grejen är att den typen av effekter kan användas på så sjukt coola sätt! Jag ser allt som nya möjligheter istället för nackdelar. Om jag tar mig själv som ett exempel så pitchar jag nästan aldrig sång. Jag försöker så långt det är möjligt att se till att spela in allt så bra det går. Jag spelar alltid in flera tagningar och väljer ut det bästa från varje enskild inspelning och ser på så sätt till att behålla så mycket feeling som möjligt. Jag ser hellre att sångaren sjunger rätt än att jag ska måsta hålla på att fixa i efterhand. Om det av nån anledning inte går att fixa så är jag absolut inte främmande att använda mig av de verktyg som finns.
TOBIAS DREJBY

Fler Artiklar
Klicka och läs!